Filteren en push notificaties – de verschillende manieren

In ons land was de nu.nl app op de iPhone als één van de eerste aanbieders in staat content te filteren en indien gewenst push notifications te sturen bij binnenkomende berichten die aan het filter voldeden.

• filteren en profielen toekomst van media apps

Filteren van content is nog maar net in ontwikkeling en vergt een zeer nauwkeurige voorbereiding. Je plaatst als het ware de media consument centraal in haar/zijn behoefte. Dat zijn uitgevers niet gewend, maar ook de consument moet nog wennen aan de mogelijkheden van filteren.

boom.png
De op te bouwen boomstructuur bepaalt de mate van complexiteit van keuzemogelijkheden voor de consument

Immers, de mens wil ook verrast blijven worden door ‘breaking news’. Je weet immers niet wat je nog niet weet of zou willen weten. Er zijn globaal zo een 5 verschillende manieren van ‘filtering’:

passief met tags in bericht: je leest een binnenkomend artikel en selecteert de door de redactie gemaakte ’tag(s)’ die je wenst. Binnen de app is een functie aanwezig waar je je ‘eigen’ berichten in een tijdlijn kan lezen. Afhankelijk van de implementatie zijn ’tagged’ berichten off-line of on-line te lezen.

passief met categoriën vooraf: je maakt vooraf een keuze uit bepaalde categoriën nieuws, dus veelal op een niveau hoger ingerichte selecties. Dus bijvoorbeeld de categorie ‘economie’, maar niet tag ‘olie’.

passief met push notification: idem, maar met melding zodra een bericht met de gekozen tag wordt gepubliceerd. Veelal is een ‘lees door’ knop aanwezig om je meteen naar het bericht te leiden.

actief met profielen: er wordt een (voor uitgever en/of adverteerder toegankelijk) record aangemaakt voor de categorie en/of tagkeuze, veelal gecombineerd met persoonlijke informatie. Is met name interessant voor brandowners en retailers. Hierbinnen wel rekening houden met privacy wetgeving mbt tot de verstrekete gegevens aan belanghebbende partijen.

actief met profielen en push notication: idem bovenstaand, maar met alerts voor binnenkomende berichten op basis van de profiel instellingen. Veelal met knop ‘lees door’ om je meteen naar het bericht te leiden.

actief contextual: door middel van hashtags uit je ‘vriendenlijst’ vanuit verschillende sociale netwerken.

Apps als nu.nl en ook het onlangs verschenen TechFish van IDG bieden bepaalde vormen van filtering aan. Binnen het nieuwsmarkt onderzoek bekijken we meerdere vormen van filtering en zullen ook middels een consumenten onderzoek nagaan aan welke vorm(en) de consument de voorkeur geeft.

Update: Geerten van Hooff van Tafmedia deed de suggestie ‘actief contextual’ toe te voegen, waarvoor dank.