Customer Media 2.0: hoe sterk blijft de rol van print?
Gisteren sprak ik met Herbert Haaij van Customermedia Council in Heemstede. Met volop inspiratie tastten we het speelveld af van en dynamisch vakgebied: nieuwe klantrelatie gerichte mediaproducten in relatie tot print
Is filtering van content op smartphones/tablets juist een kans om kwalitatieve conversie te bewerkstelligen?
Vul het on-line onderzoek in op Nieuwsmarkt
U kent de voorbeelden, al dan niet geadresseerd van energiebedrijven, banken en verzekeringsmaatschappijen, telecombedrijven en kabelmaatschappijen en natuurlijk vele retailers.
Elke week goed voor een enorme hoeveelheid bedrukt papier en daarvan is het einde nog niet zichtbaar. Toch experimenteren deze organisaties met andere media kanalen, soms gestructureerd, soms volledig onsamenhangend.
Een vakgebied, welke de waarheid zoekt tussen monomediaal via print de zendfunctie innemend, tot en met de experimentele inzet van social media.
Onze vraag speelde zich gistermiddag af rondom de samenhangende rol tussen diverse customermedia gerelateerde kanalen, die al dan niet op maat en/of op wens de huiskamer binnenrollen.
Welke rol gaat een magazine vervullen in een huiskamer vol met smartphones, tablets, laptops en (mogelijk interactieve) televisie? Slingert het vanuit het eenzijdig zenden interactie aan via andere kanalen met andere consumenten? Of heeft print alleen maar een doorverwijzingsfunctie naar een webwinkel?
Om op dat soort vragen een antwoord te geven, moet je per customer media publicatie nagaan welk doel de zender heeft. Waarin verschillen geadresseerde folders van Nuon zich ten opzichte van bijvoorbeeld ongeadresseerde folders van een retailer? Loyalty versus aanzetten tot kopen? In het eerste geval is het product energie een ‘gewoonte’, we vinden het gewoon dat het er is. Nuon – en alle andere ‘providers’ – kunnen dus niets anders dat zaken als ‘groen, energiebesparing en maatschappelijk verantwoord ondernemen communiceren om ‘geliefd’ te blijven. Een folder van een retailer bevat domweg produkten, die op de meest aantrekkelijke wijze aan ‘de man’ gebracht moeten worden.
Met de komst van smartphones en tablets komt ook de vraag rondom de ontwikkeling van customermedia in een ander daglicht. Alhoewel nog niet veel toegepast is filtering een uiterst krachtig mechanisme, die de consument de macht geeft in haar of zijn media consumptie. Ik denk dat juist daardoor de kracht van print zal toenemen omdat brandowners en retailers nu eenmaal forced impressions willen. En dat kan alleen met de verplichte print uitgaven, die dus – afhankelijk van de ‘ja-nee’ sticker de huiskamer binnenkomt. Alle vormen van digitale communicatie vergt extra handelingen van de consument en biedt dus de mogelijkheid ‘dingen’ over te slaan.
Anderzijds zijn alleen op de massa gerichte campagnes niet exclusief voor wat betreft het effect in het bereik. Kwantiteit lijkt te hebben gewerkt, maar wie gaat voor kwaliteit. Conversie in kleine gerichte doelgroepen die content van een brandowner/retailer wensen, kan wel eens groter zijn dan gedacht.
Wat denk je zelf? Hoe zullen print uitgaven in het customer media segment zich gaan verhoudingen tot gefilterde digitale content onder controle van consumenten op smartphones of tablets?