Mediakeuze model #printofipad vooral dappere poging
Daar waar we aanvankelijk in ‘crossmedia’ juist onderliggende theorie misten, was de presentatie van Erik Clabbers van de Avans Hogeschool een dappere poging om zijn mediakeuzemodel als afstudeeronderzoek te presenteren aan de vooral producerende bedrijven binnen het CMBO.
Inspirerend CMBO Café middag werd ingeleid door Michiel de Klein van GEA
Het maken van middelenkeuzes, ofwel het al dan niet inzetten van bepaalde mediakanalen is voor de één absoluut geen onderwerp van gesprek – de zogenaamde middelenvrije denkers – terwijl het voor de ander juist centraal staat als uitgangspunt om verder communicatiebeleid op te ontwikkelen. Wilma Duitscher van Veelkarakter schetste daarbinnen vooral het beeld van de ‘waarom’ vraag en riep de aanwezigen op vooral kritisch te vragen naar de communicatie doelstellingen van hun opdrachtgevers in relatie tot het uiteindelijke doel bij hun klanten.
Alleen producerende bedrijven die zich in de keten naar voren hebben bewogen komen dit soort vraagstukken tegen, de meeste uitvoerende bedrijven doen slechts wat hen wordt opgedragen. In die zin zou het model van Clabbers ook eens gepresenteerd moeten worden aan uitgevers. Daar is de vraag naar print en/of iPad zeer actueel.
De prikkelende titel #printofipad resulteerde in levendige discussies – ook op twitter – na de presentatie van het model van Clabbers. Centraal stond de houdbaarheid van het model onder invloed van de vele parameters die per stuk nog zo variabel zijn.
Medium specifieke eigenschappen mogen dan wel voor print en radio worden opgetekend, voor moderne televisie toestellen en tablets is dat veel lastiger. De iPad als eerste concrete voorbeeld is eigenlijk alles van hetgeen we tot nu toe in 1.0 dimensies per stuk hadden. En we zijn nog maar net begonnen met het ontwikkelen van content voor dit soort apparaten.
De vraag #printofipad kon natuurlijk niet worden beantwoord in een uurtje en ook het model zal dat antwoord niet geven in diezelfde tijd, dat waren de samenvattende woorden van Michiel de Klein van GEA. Maar vast staat dat planmatig vooraf overwegen hoe en waarom je verschillende kanalen gaat inzetten, kan in ieder geval achteraf niet in ongewenste verrassingen resulteren.
Hoe je die resultaten dan vervolgens bouwt voor een tablet is een onderwerp welke volgende week centraal staat bij een CMBO Café bij Adobe in Amsterdam.