Gaat beleid iAd lijken op iPhone/iPad app beleid?
Als Apple adverteerders binnen het iAd systeem net zo gaat behandelen als app ontwikkelaars voor iPhone/iPad, dan zal iAd geen lang leven hebben. De arrogantie richting ontwikkelaars mag dan nog ‘gepikt’ worden, maar grote brandowners keren Apple makkelijk de rug toe. Apple zal wat hen betreft al helemaal geen monopolie op de advertentie markt verkrijgen.
Volgens berichten zou Adidas Apple al de rug toe hebben gekeerd, omdat Apple diverse keren campagnes zou hebben afgekeurd. Hoe arrogant kan je zijn, als een brandowner met maar liefst 7,2 miljoen euro budget komt aanzetten?
Er zijn meerdere geruchten rondom grote merken, die aanvankelijk geloof hadden in het mobiele advertentieplatform iAd van Apple. Zo zou Chanel ook al problemen hebben met een campagne. Yahoo liet weten dat Apple wel heel streng is in de beoordeling van iAd klanten. Ook een artikel in Wall Street Journal van afgelopen augustus liet alk tekenen zien dat de opstart van iAd niet zo vlekkeloos verloopt als Apple had gehoopt.
Apple moet zich realiseren dat ze niet elke markt kunnen monopoliseren. Dergelijke pogingen keren zich op een gegeven moment tegen het bedrijf. De advertentiemarkt is zeer emotioneel en niet te vergelijken met bijvoorbeeld iTunes, waar Apple een belangrijke monopoliserende rol speelt in de distributie van audiovisuele content. Ook de AppStore is een groot succes, maar vele ontwikkelaars klagen over de te strenge regeles die Apple hen oplegt. Maar door het enorme aanbod van apps – ook vaak van vele kleine ontwikkelaars – kan Apple zich deze houding veroorloven.
Maar grote brandowners halen hun neus op bij dit soort houdingen en realiseren zich dat het aantal oplossingen om hun diensten en goederen aan te prijzen in de afgelopen jaren onmetelijk groot is geworden. De brandowner ziet zichzelf in toenemende mate steeds onafhankelijker worden van uitgevers en zal van een advertentie distributiebedrijf als Apple, geen arrogante houding accepteren. Het al dan niet goed- of afkeuren van een advertentie camapgne is niet aan een distribuerende partij.