Press Engine van New York Times stuwt aandelen
De aandelen van The New York Times stegen meteen 6,6% na de aankondiging dat de uitgever haar iPad applicaties als framework beschikbaar wil stellen aan andere uitgevers, die – nog – niet van plan zijn/waren een eigen iPad applicatie te ontwikkelen.
The Dallas Morning News, The Gainesville Sun, the International Herald Tribune, The Lakeland Ledger, The Press-Enterprise, The Providence Journal en de Telegraph Media Group (Engeland) worden genoemd als eerste klanten
Natuurlijk is die 6,6% een hoopvolle opsteker voor een uitgever, die haar waarde vorig jaar nog 29% zag afnemen. Een aantal Amerikaanse uitgevers heeft al aangegevevn wel wat te voelen voor de NYT ‘Press Engine’.
Hoeveel er betaald gaat worden en binnen welk type businessmodel, is nog niet duidelijk. Wel is duidelijk dat het aanpassen van de app ‘beperkt’ is tot ‘uiterlijkheden’, zoals huisstijl kleuren en lettertypes. De basis van de app blijft daardoor vrijwel ongewijzigd.
Dus erg bijzonder is het allemaal niet, maar het toont wel aan dat de uitgever innoveert en in-house ontwikkelde technologie zelf gaat vermarkten. En dat is op zichzelf wel bijzonder.
Wat zouden uitgevers willen betalen voor een dergelijk framework in relatie tot de kosten van het ontwikkelen van een volledig eigen branded app? Wie doet hier eens een bod?