Einde ‘Het Gesprek’ jammer, maar onnodig
Het einde van de ‘zender’ Het Gesprek is een feit. De stekker gaat er definitief uit. Jammer? Zeker, maar onnodig omdat het concept tegen zeer lage kosten al veel eerder op het web voortgezet had kunnen worden.
Zender bijna 3 jaar op de ‘buis’ geweest
De ‘gesprekkenzender’ had in afgeslankte vorm haar voortbestaan op het web makkelijk kunnen realiseren. Het format was op TV was een overkill, waarvoor uiteindelijk een niet voldoende grote markt te vinden is in zowel bereik bij het publiek als in advertentie omvang.
Zomergasten van de VPRO wordt in de zomerweken nog net geaccepteerd door de happy view, alhoewel via Twitter de afgelopen weken ook hier haarscheurtjes werden vertoond. Maar dat alles neemt niet weg dat er belangstelling is voor gesprekken met mensen. Alleen niet live. Natuurlijk bood de website de mogelijkheid programma’s achteraf te bekijken, maar daardoor werd de totale opzet in combinatie met live TV gewoon te duur.
De angst dat Het Gesprek mede door NRC gefinancierd zou gaan worden is dus inmiddels ongegerond. De aandeelhouders zagen er geen brood meer in tot 2012 te wachten. Daarmee is in ieder geval één crossmediale ambitie ten einde gekomen. De samenwerking tussen NRC en Het Gesprek was een motiverende factor in de onderhandelingen destijds.
Zo zie je maar, ontwikkelingen in het media landschap zijn niet makkelijk te voorspellen. Ontbrak het dan aan voldoende doordachte businessmodellen? Wie zal het zeggen? In ieder geval heb ik zelf niet al teveel promotie ervaren voor Het Gesprek, en dat gecombineerd met een matig advertentie aanbod op de zender zelf. Niet dat we daar massaal op zitten te wachten, maar TV werkt qua businessmodel nog altijd via vrij traditionele verdienmodellen. En als er dan onvoldoende adverteerders zijn, nemen de kosten te snel toe. Dat had dus met andere inzichten op het web anders gekund.
Lees ook het artikel bij Adformatie.