Social media beleid vaak rommelig en ongestructureerd
Bedrijven realiseren zich vaak niet op welke wijze zij bezig zijn met de inzet van social media kanalen. Het aanmaken van wat accounts is nog geen beleid, welke centraal wordt geplaatst in het totale communicatiebeleid van een onderneming. Het ontbreekt vaak aan de kennis netwerken met elkaar te combineren, zodat het maximale effect op positieve wijze kan worden bereikt.
Een account aanmaken op Flickr om voor de pers wat beelden klaar te zetten moet ook duidelijk gemaakt worden aan het publiek dat ’toevallig’ een productlijn van een producent tegenkomt. Als je dat niet doet is verwarring het resultaat. Maak duidelijk waarom je ergens bent en wat je het voorbij komende publiek daar te bieden hebt.
Een Twitter account zonder koppelingen met achterliggende relevante content is voor de vele particuliere twitteraars geen punt. Maar een onderneming die regelmatig nieuws te melden heeft doet er verstandig aan een koppeling te maken, zodat nieuwe berichten automatisch worden doorgelinkt naar Twitter.
Zo zijn er talloze voorbeelden van combinaties te maken. Het gaat daarbij niet om de techniek die dat mogelijk maakt, maar om het achterliggende communicatiebeleid. Bedrijven moeten beter leren hoe ze de verschillende middelen met elkaar kunnen inzetten om op effectieve wijze te worden geïntegreerd in het totale communicatiebeleid van de onderneming. Daarnaast is het van groot belang ook inhoudelijk afspraken te maken. Een tweet kan tegenwoordig grote gevolgen hebben. Werknemers die op eigen houtje iets ‘zeggen’ over de onderneming waar ze werken, realiseren zich maar al te vaak niet dat ze daarmee een rosico nemen voor het behoud van hun eigen baan.
Het zijn overigens niet alleen MKB bedrijven, die geen beleid ontwikkelen. Zelfs grote tot zeer grote multinationals met grote communicatie- en marketing afdelingen weten van elkaar niet wat er op social media gebied gebeurt. Daardoor missen ze vaak de juiste accounts op verschillende netwerken, omdat anderen ten onrechte dergeljke accounts ‘voor de grap’ inzetten om hun eigen populariteit te verhogen.
Niet elk bedrijf hoeft overigens op elk sociaal kanaal vertegenwoordigd te zijn met dezelfde inhoud en doelstellingen. Een doordachte keuze van koppelingen is vaak belangrijker dan op elk kanaal aanwzig te zijn. Bedrijven met slechts een handvol doordacht gekoppelde sociale netwerken doen het doorgaans beter dan bedrijven met een zeer groot aantal accounts zonder enige vorm van onderlinge samenhang.