Ook time.com zoekt naar nieuwe verdienmodellen

Hoe innovatief de iPad app van Time dan ook mag zijn, ook deze uitgever worstelt met verdienmodellen in relatie met on-line content. Sinds kort beperkt Time de weergave van artikelen op haar website door te verwijzen naar de uitgave in print of op de iPad.

Zouden de 219 retweets en de 703 Facebook waarderingen dan echt veel minder zijn dan voorheen – nu bij een niet compleet artikel?

timepaywall.png

Er staat dan: ‘The following is an abridged version of an article that appears in the July 12, 2010 print and iPad editions of TIME.’ Tja, en dan zit je dus op de website waar je vervolgens al helemaal niet de volgende printversie kunt kopen, laat staan de iPad versie.
Natuurlijk is er nog genoeg gratis content te vinden op de populaire website, maar er is kennelijk een keuze gemaakt de artikelen die in print of op de iPad verschijnen ingrijpend in te korten en door te verwijzen naar andere media kanalen.

Of Time nu nog een on-line winkel voor losse artikelen (in PDF?) gaat maken of een directe koopmogelijkheid van de iPad versie is nu nog niet duidelijk. Het is dus een paywall zonder betaling en (nog) geen deur naar andere mogelijkheden. De consument komt na het zinnetje uit de inleiding niet verder. En dat is jammer, maar kan van tijdelijke aard zijn.

Het is natuurlijk de vraag waar je een artikel stopt om de consument aan te zetten tot kopen. Doe je dat na de inleiding of halverwege? Lees zelf eens een artikel in print. Wanneer treedt de verzadiging op? Wanneer weet je genoeg? Wanneer ben je het zat? Ik lees wekelijks de VN, maar slechts een enkele keer lees ik een volledig artikel. Ik schat zo in dat ik gemiddeld tussen de 50-70% van een gekozen artikel lees. Time zou eens moeten onderzoeken hoe dat met print zit in relatie tot het ‘breekpunt’ op de website. Misschien ontstaat er dan echt iets nieuws…..