Computers konden bijna alles – alleen lezen ging slecht, kunnen tablets straks echt alles?
Als je naar de evolutie van computers kijkt, dan is consumeren van content in twee opzichten altijd lastig geweest. Voor het lezen van lange teksten is de beeldschermtechnologie uiteindelijke vermoeiend voor ons hersenen. Voor het bekijken van films was de bandbreedte voorheen een problem, nu is het stroomverbruik bij laptops vaak het probleem.
Welke prijs betalen we straks voor een ‘iPad’ en daarop fijn leesbare content?
De komst van de iPad en in veel minder mate diverse tablets wereldwijd, voorafgegaan door de eReader, verandert het landschap van de wijze waarop we content consumeren. Niet alleen beïnvloedt het de plaats en het tijdstip waarop we dat kunnen doen, het beïnvloedt ook de wijze waarop we tegen papier aankijken.
eReaders winnen maar langzaam aan populariteit, een paar miljoen, zoals de iPad heeft gescoord in een paar maanden, heeft geen enkele eReader gehaald. En dat is opvallend, want de leestechnologie door middel van eInk is superieur voor het consumeren van lange stukken tekst.
Als we dat niet meer – of in steeds mindere mate doen – dan heeft Jobs met zijn iPad goud in handen. Die ‘als’ vraag blijft ook bij 2 miljoen verkochte iPads nog wel even een geldige vraag. Die eerste 2 miljoen zijn verkocht aan de echte early-adapters, dus de echte freaks, media fanaten, liefhebbers en onderzoekers bij uitgevers.
Deze laatste groep heeft in de afgelopen maanden keihard gewerkt om magazines en kranten ‘over te brengen’ naar de rijke media belevings mogelijkheden op de iPad. Geweldige commercials, bewegende foto’s op covers, toevoeging van geluid en nog meer rijke beleving door een artikel of advertentie tot leven te brengen door aanraking van het scherm.
Hoe zal die wereld er over 5 jaar uitzien wanneer niet 2 miljoen, maar 2 miljard mensen een iPad bezitten. Wat zullen zij dan betalen voor een digitaal magazine? Nu nog maken we de vergelijking met print en volgens een onderzoek van PwC vinden we 50% korting voor een digitaal magazine ten opzicht van papier acceptabel. Nu is dat zeker nog niet het geval. De productie kosten voor een ‘omslag’ met ‘bewegende foto’ zijn aanzienlijk.
Maar gaat dat veranderen? Jazeker, de gereedschappen die we tot nu toe gebruikten voor rich media content waren gericht op AV producties, niet op het verrijken van print richting schermtechnologie. Natuurlijk zijn er nu al aardig wat voorbeelden van add-ons in bestaande applicaties, zoals bijvoorbeeld Woodwing dat doet binnen InDesign.
Wat gaan we betalen voor een iPad, waarmee we alles kunnen? 100 euro of misschien zelfs minder? We weten het niet. Zal de scherm problematiek opgelost worden, zodat we ook echt heel lange stukken kunnen lezen zonder dat de vermoeidheid toeslaat? Ook dat weten we (nog) niet, zeker is wel dat de iPad het landschap van computers ingrijpender gaat veranderen dat we thans kunnen vermoeden.
Traditionele computer fabrikanten gaan het moeilijk krijgen. De desktop is langzaam maar zeker een uniek verschijnsel, de laptop overheerst al mening bureau. Maar wanneer consumeren van content de computer – zoals we nu de iPad kennen – gaat bereiken, dan zal niet alleen de traditionele computer industrie voor grote uitdagingen staan, maar ook uitgevers zullen op andere manieren hun geld gaan verdienen. En die uitgevers moeten nu al leren content te gaan aanbieden in een long-tail business model. Vele keren een beetje, dat is de oplossing. Dus die digitale magazines, die we nu nog duur betalen, bevatten echt niet het businessmodel, welke we over 5 jaar zullen gaan hanteren. 99 cent wordt de norm voor een los nummer van een maandblad, €9,99 voor een jaarabonnement. Herkenbare bedragen?
Lees ook het artikel van Jeffrey A. Trachtenberg van de Wall Street Journal