Weinigzeggend artikel over grafische branche in FD
De doorgaans goed geïnformeerde zakenkrant FD publiceerde afgelopen week een analyse over de grafische branche. Journalist Hans Maarsen kwam echter niet veel verder dan een optekening van reeds bekende algemeenheden. Misschien zegt dat dan ook wel weer veel over de branche…..
Gemiddelde lezer ziet vooral einde van een tijdperk
De lezer van het FD is natuurlijk minder goed op de hoogte dan de vele insiders die het artikel bekritiseren. Maar de branche zelf heeft niet veel aan een artikel met cijfers van Roto Smeets, Thieme, het aantal faillisementen en de overcapaciteit op Euopees niveau.
Zinnen als ‘drukkers werken zich nog liever dood dan toe te geven dat zij geld toeleggen op hun persen‘ of ‘internet is volgens ondernemersorganisatie KVGO de eerste serieuze concurrent van papier, maar het wereldwijde web is zeker geen vijandbeeld‘, doen tekort aan de innovatie binnen de bedrijfstak.
Geen woord over automatisering, de mogelijkheden van digital printing en de standaarden die de bedrijfstak mede heeft ontwikkeld en daarmee ook zelf een grote bijdrage heeft geleverd aan de krimp van de sector in aantallen bedrijven en werknemers.
De schuld neerleggen bij de economische crisis heeft Hans Maarsen iets te gemakkelijk overgenomen van de mensen met wie hij kennelijk heeft gesproken. Ook het advies van Roland Verheijen van OPC om afgeschreven persen niet te verkopen aan Oost Europese landen, zoals Tsjechië, is bepaald geen nieuw geluid, maar maakt wel deel uit van de kop van het artikel, waardoor de indruk zou ontstaan dat grafici massaal te dom zouden zijn om zelf die conclusie te trekken.
Natuurlijk is het overcapaciteits probleem in geheel Europa aanwezig en zouden fabrikanten, brancheorganisaties en de bedrijfstak zelf er wel wat tegen kunnen doen om afgeschreven persen massaal naar lage lonen landen te verschepen.
Tot slot dan nog het extra stukje ‘vanuit’ het KVGO met als titel: ‘Drukkers houden de moed erin’. Ook weer zo een titel die tot weinig positief denken aanzet. Daarin een analyse van ING, waarin dan zoiets staat als ‘Bij een aantrekkende economie groeit het reclamebudget en worden er meer folders gedrukt’. Gelooft iemand nog dit soort onzinnige uitspraken? Gelukkig relativeert directeur Fons Bakkes al deze mooie verwachtingen van ING, maar ook van de branche zelf, die een groei verwacht van maar liefst 4,3%. Bakkes noemt grafici onverbeterlijke optimisten. Zelf hoopt hij dat in het tweede half jaar de ‘zaak’ weer wat in evenwicht komt.
Peter
Het begint al met je lead. “De doorgaans goed geinformeerde . . .” Als het de mediasector betreft is onze zakenkrant helemaal niet zo goed geinformeerd. Althans laat ze zich informeren door de persberichten van de grote jongens. Ze schrijven ook alleen als daar wat beweegt. Laten we hopen dat ze alleen over ‘onze’ sector zo slecht geinformeerd zijn.
Het is natuurlijk ook het einde van een tijdperk maar eveneens het begin van een nieuwe periode met nieuwe interessante mogelijkheden en nieuwe spelers. En ja er zullen nog veel ‘oude’ spelers verdwijnen. Spelers die de slag niet – meer – konden maken. Of de groepen die hun mantra van schaalgrootte maar blijven verkondigen. Zo vaak verkondigen dat ze zich daar zelf mee gehypnotiseerd lijken te hebben. Schaalgrootte om meer tijdschriften te kunnen drukken, meer volume te kunnen verstouwen, terwijl we zien dat het m.n. die uitgevers zijn die het na ons nog moeilijker hebben.
Het KVGO aanhalen door de journalist is ook al geen inzichtgevende bezigheid. jij en ik weten hoe er over deze museumvereninging in de wandelgangen gedacht wordt.
En het plan om machines te vernietigen – dat hadden we in het machinefonds, maar dat veronderstelt een ouderwetse ‘closed shop’ en dat mag van medezeggenschapsautoriteiten niet.
DE machines zijn niet het probleem lijkt me. Als de faillissementswetgeving en de mogelijkheden om door te starten eens bekeken zouden worden dan zou er heel wat capaciteit kunnen verdwijnen, n.l. de capaciteit van die ondernemingen die zich niet wisten aan te passen aan de markt.
Verder ware het interessant geweest om in het FD te lezen hoe de waarde van € 30 per aandeel voor RSDB door analisten onderbouwd wordt. Maar ja dat vereist spitwerk en daar heeft een journalist op een ouderwetse krantenuitgeverij kennelijk geen tijd voor.