Webdesigners/bouwers met torenhoge rekeningen – ze bestaan nog

rekening.jpegAls adviseur maak je veel mee, vaak heel leuk, soms gewoon, maar soms ook behoorlijk ongewoon en zelfs ongepast. Wat moet je denken bij een offerte voor een website voor een gemiddeld MKB bedrijf waar ruim 500 euro wordt gevraagd om een poll op de homepage te plaatsen? Binnen een goed gereguleerd CMS een kwestie van een paar minuten……

Natuurlijk pak ik er maar één onderwerpje uit, maar ik kan jullie garanderen dat de vele offertes mijn verbazing opwekken. Ze bestaan dus nog, zowel klanten als aanbieders die zomaar 20.000-30.000 euro uitwisselen voor wat tegenwoordig ‘standaard werkjes’ genoemd zouden kunnen worden. Het verbaast mij dan ook niets dat veel internet bureaus liever hun uren verdienen met advies in plaats van met bouwen. Want wat moet een website van 20.000 euro bieden, wanneer 500 euro wordt gevraagd voor elke nieuwe poll die wordt geplaatst of 1500 euro voor een blogfunctie?

Ik geloof niet dat zoiets nog passend is in de tijd van open-source, integratie van gereedschappen, widgets en sociale netwerken. Een bijna 100 pagina’s tellend functioneel ontwerp is op zichzelf – inmiddels – al wonderlijk. De zinnen die daar dan in staan, zoals: ‘Wanneer een gebruiker een goede keuze maakt, wordt een groen vlakje zichtbaar, bij een verkeerde of geen keuze wordt een rood vlakje zichtbaar.’ Tja, zo krijg je 100 pagina’s wel vol en de niets vermoedende klant is onder de indruk.

Ik denk dat dat in de 2.0 periode anders kan en dat de aanbieders zich daar dan ook meer op moeten instellen. Offertes van 20.000-30.000 euro voor een ‘gewoon’ MKB bedrijf zijn volgens mij niet meer van deze tijd. Sorry hoor, voor al die web bouwers die zich aangesproken voelen. Maar ik kom zoveel CMS omgevingen tegen die alleen door de webbouwer kan worden onderhouden en per mutatie teveel geld kosten. Nee, ik kom ze niet alleen tegen bij MKB’ers, maar ook bij grote uitgevers, die zomaar 4000-5000 euro moeten betalen voor het toevoegen van een extra ‘knop’ in het hoofdmenu met een paar daaronder liggende pagina’s. Echt niet meer van deze tijd.

Wie reageert? Wie zijn die bouwers die hiermee overleven? Wie zijn die klanten, die dit nog doen? Wie zijn de mensen die deze gekte voor eens en voor altijd onderuit halen?

2 reacties

  1. Erik Visser op 18 mei 2010 om 19:20

    Boute stelling hoor.
    Ben iemand die zich aan beide kanten van het spectrum bevind. Zowel opdrachtgever als maker van websites. En het is toch wat genuanceerder.

    Natuurlijk hebben we tegenwoordig genoeg open source systemen die de basis van je website prima neer kunnen zetten en functionaliteiten in zich hebben die aan bijna alle wensen kunnen voldoen. Maar dan heb je nog geen website.
    Veel van de ingebouwde functionaliteiten / plugins moeten vaak nog qua vormgeving en gebruiksvriendelijkheid zeker verder worden ontwikkeld. En dan nog de dingen die toch net even iets anders moeten gaan werken… juist dit soort ogenschijnlijk kleine dingen kosten stevige ontwikkelkosten.

    Natuurlijk zijn er genoeg MKB bedrijven die je prima kunt bedienen met de standaard binnen open source en daar is een mooi designschilletje genoeg.
    Maar als je werkelijk verder wilt gaan dan slechts een website voor de vorm. En werkelijk een website wilt waar je gebruiker blij van wordt en ook je bedrijf onderscheidend laat zijn van je concurrenten. Dan zijn de laatste stapjes wel degelijk nodig en zal de rekening hoger uitvallen dan je wellicht op het eerste oog zou denken.

    Een mooie website voor een goede prijs is dus zeer afhankelijk van de keuze van open source software en de wensen die je hebt als bedrijf. Daar het juiste evenwicht in vinden is een onmogelijke opgave voor de opdrachtgever. Het hebben van een onafhankelijke expert zou zich dan ook zonder meer terugverdienen. Hierdoor zullen de bouwers die willens en wetens veel geld vragen voor een systeem wat niet meer van deze tijd is ook wel overstag moeten.



  2. Peter Luit op 19 mei 2010 om 06:58

    @erik: dank voor je nuances. Het plaatst het verhaal in het juiste perspectief. Natuurlijk zijn er situaties te bedenken, die je niet met eenvoudige standaard tools en standaard tarieven kunt bedienen, maar ik kom teveel situaties tegen waarin dat wel mogelijk is. Een tegenvallende website vanaf de ‘zolderkamer’ voor een paar honderd euro, wordt echter vaak in een tweede of derde versie gigantisch overdreven hoog ingezet. Alsof de opdrachtgever het idee heeft dat ‘het’ bij een site van enkele tienduizenden euro’s allemaal wel voor elkaar komt.

    En natuurlijk is het ook zo dat de opdrachtgever zich vaak niet goed voorbereid en zelfs nauwelijks echte doelen weet te definiëren. Ik doe momenteel een onderzoek in de regio Velsen naar de bruikbaarheid van websites onder MKB bedrijven en de retail branche. De resultaten zijn bedroevend.

    Een onderscheidende website zit volgens mij echter niet in de som geld die ervoor wordt betaald, maar in de goede samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Een beetje transparantie in de tijd en kosten leert dan al gauw dat je als bouwer geen 500 euro meer kan/mag vragen voor het plaatsen van bijvoorbeeld een poll p[ de homepage. Dat soort zaken moeten inmiddels toch tot het verleden behoren.