Print is nog lang niet dood: brievenbus steeds voller

Natuurlijk neem het aandeel print in de algehele content distributie af. Er is immers steeds meer content te distribueren en het aantal kanalen daarvoor is steeds diverser geworden. Print daalt in zowel relatieve- als absolute zin ten opzichte van alle andere kanalen, maar de consument merkt daar thuis nog weinig van. Print speelt nog een dominante rol in aanbiedingen voor de retail sector.

Supermarkten en drogisterijen vechten om consument via folder

kruidvat.png

Volgens onderzoek van GfK is de Nederlander verknocht aan de reclamefolder in het retail segment. Natuurlijk is de toename wel een beetje ingegeven door economische omstandigheden, maar volgens onderzoeker Joop Holla zullen de zogenaamde prijsacties in dit segment aanhouden. In Groot Brittanië en de Verenigde Staten bestond dit fenomeen al langer en is ook daar alleen maar gegroeid.

PCNData registreert het aantal aanbiedingen uit de branche en berekende dat in de afgelopen 12 maanden 10% meer aanbiedingen in supermarktfolder richting de consument werden aangeprezen. In het drogisterij segment was dat zelfs 20%. Het advertentieblaadje van Kruidvat werd onlangs nog uitgeroepen tot de best ‘gelezen’ folder van ons land.

GfK becijferde dat pakweg 50% van het winkelend publiek aanbiedingen herkende vanuit de folder, 17% vanuit een advertentie in een krant, alle andere media kanalen scoren aanzienlijk lager.

bron (bewerkt): IJmuider Courant – economie

2 reacties

  1. Henk Gianotten op 2 mei 2010 om 18:23

    Even iets heel anders.
    Voor ecte typografen is het toch treurig om te zien dat in de Nederlandse retailfolders vrijwel altijd het verkeerde scheidingsteken tussen de euro en de eurocenten wordt gebruikt.
    Op het Europese vasteland staat er tussen de euro en de eurocenten een komma. In de US en de UK tussen de dollar en de dollarcenten een punt. Tussen onze duizendtallen staat een punt als scheidingsteken en bij de dollar daarentegen een punt.
    De Head & Shoulder shampoo bij Kruidvat (hierboven) kost dus 4,99 en niet 4.99.
    de meesters en juffrouwen op de basisschool klagen dat zij moeite hebben de kinderen te overtuigen dat de komma ons scheidingsteken is bij de euro. Kinderen komen steevast met zo’n foldertje van AH, C-1000, Kruidvat of Intertoys om de meester te melden dat hij het toch echt fout heeft uitgelegd.
    Ik schreef eerder over dit fenomeen in Publish en raadpleegde verschillende ontwerpers en retailers. Niemand wist zich te herinneren sinds welke datum en met welke reden met geswitcht was van komma naar punt.
    Een ontwerper was heel duidelijk: “Dat is makkelijker want een komma komt onder de basislijk uit. Dat teken verhogen (met behulp van een macro) kost teveel moeite.
    Trouwens, onze klant heeft er nog nooit over geklaagd”
    Vreemd, denk ik dan.
    Details, maar toch!



  2. Henk Gianotten op 11 juni 2010 om 21:45

    Gelukkig, het fenomeen van de punt als scheidingsteken in de europrijzen wordt in een grotere groep ontwerpers en retailers als een probleem ervaren. Ondanks dat het toch maar een detail is. Zelfs de onderwijzers zijn zich recent meer bewust geworden van deze fout. Dat komt omdat kinderen op de lagere school de meester of juffrouw vragen stellen over dat wat hen geleerd wordt en dat wat ze in de folders van sommige retailers zien. Overigens is – naar verluid – Domino’s Pizza in Rotterdam het slordigst. Zij gebruiken in één folder zowel de komma als de punt als scheidingsteken. Omdat zij waarschijnlijk materiaal van hun collega’s uit de UK en US zien (waar de punt tussen de dollar en de dollarcenten moet) weten het kennelijk niet meer.