Overstapjes tussen uitgevers en omroepwereld komen niet zo heel vaak voor
Enige jaren gelden maakte Joris van Heukeom de overstap van BNN naar DAG, het toenmalige fusiebedrijf tussen KPN en PCM. Echt gelukkig is hij daar nooit geweest en maakte later de overstap naar Ilse, het huidige Sanoma Digital. Per 1 juli vertrekt Jan Dijkgraaf van Audax naar PowNed.
Jan Dijkgraaf schrijft voor Het Nederlands MediaNetwerk
Toch is de ‘uitwisseling’ tussen uitgevers en de omroepwereld geen gebruikelijke, maar zou wel de crossmediale ‘kruisbestuiving’ kunnen versterken. Ervaringen in print zijn bruikbaar binnen de omroepwereld en omgekeerd. Het web is de onlosmakelijke lijm tussen beiden. De titel hoofdredacteur is overigens in beide takken van sport wel gebruikelijk. Ook Dijkgraaf blijft hoofdredacteur bij PowNed. Zelf zegt hij daarover: ‘Het is geen bezwaar dat ik geen televisie ervaring heb, ik word geen producent maar hooofdredacteur. Als je goede content voor kranten en tijdschriften kunt maken, zie ik niet waarom je dan geen goede televisie content zou kunnen maken’.
Of iedereen die mening in de omroepwereld deelt, is voor Dijkstra geen vraag meer. Hij begint op 1 juli bij de eigenzinnige omroep, hetgeen hij ‘puberen voor volwassenen’ noemt in de diverse kranten die over zijn aanstelling berichten. Hij vindt zichzelf goed passen in een beetje ‘pesterige omgeving’ en was al groot fan van ‘GeenStijl‘. Bij die laatste bekenning erkent Dijkgraaf wel, dat hij daarmee niet tot de grote massa behoort.
Dijkgraaf was sinds begin 2009 bij Audax Publishing aan de slag als hoofdredacteur van HP/De Tijd. In deze rol heeft hij de afgelopen anderhalf jaar invulling gegeven aan belangrijke elementen van het herstelplan zoals: het samenstellen van een nieuw redactieteam, het realiseren van een aangescherpte bladformule, de lancering van de website en op redactioneel vlak in het bijzonder natuurlijk het succesvolle 1000e HP/De Tijd jubileumnummer en meest recent de spraakmakende “undercover operatie” bij de PVV.