Het is bijna 1 juni – daar is dan eindelijk het jaarverslag van het KVGO
Het moet me even van het hart hoor, een branchevereniging in de communicatiebranche moet toch een voorbeeldfunctie hebben in snelheid. Pas eind mei met een jaarverslag komen is toch echt mosterd na de maaltijd. Met lichtpuntjes….
Natuurlijk zal het Grafische Lyceum Rotterdam blij zijn geweest met de media aandacht rondom de uitreiking van het eerste exemplaar van het jaarverslag met de titel ‘Naar een nieuw Evenwicht’. Fred van Vliet – voorzitter van het College van Bestuur van het GLR – mocht het 160 pagina’s tellende boekje deze week in ontvangst nemen van KVGO voorzitter Cees Verweij.
Daar waar Verweij vooral inging op de grafische branche in de smalle betekenis van het woord ging van Vliet juist in op de verbreding van de creatieve industrie. En in samenwerking met GLRtv zijn wat dat betreft ook leuk stukjes innovatie terug te vinden in het jaarverslag. De door studenten gemaakte filmpjes zijn via QR (Quick Response) codes op smartphones te bekijken en ook op het KVGO YouTube kanaal. Wat betreft mag het CMBO trots zijn op het feit dat het KVGO op de CMBO eindejaarsbijeenkomst van 2008 kennelijk is geïnspireerd door het werk van GLRtv. In die zin mag het ‘keurmerk’ crossmediaal zeker mee met dit jaarverslag, welke in print is verstuurd naar de leden, maar op de KVGO website kon ik helaas geen linkje voor een download vinden. Dat dan weer niet……
Het moet voor de aanwezigen overigens een ietwat merkwaardige beleving zijn geweest om enerzijds tegenvallende cijfers te horen vanuit de drukkerijbranche en tegelijkertijd te horen dat volgende maand bij het ‘Grafisch’ Lyceum Rotterdam studenten hun diploma mogen ophalen als cameraman, regisseur of editor. Voor een buitenstaander al helemaal een uiterst merkwaardige vermenging van vakgebieden. Ik pleit al jaren voor het afschaffen van het woord Grafisch in alles wat met inmiddels opleidingen te maken heeft in de ‘creatieve industrie‘. Overigens is ook die term een rare tegenstelling in zichzelf, maar goed, deze door het Ministerie van Economische Zaken bedachte term biedt in ieder geval de mogelijkheid om meer ‘out-of-the-box’ te denken.
Het KVGO timmert inmiddels aardig aan de weg en bewandelt ook zelf al paden buiten het traditionele grafische segment. Het is jammer dat daarbij niet altijd voldoende wordt gekeken naar hetgeen andere clubs aan de Startbaan al hebben bereikt. Ik zou Cees Verweij het advies willen geven eens wat meer door de gangen te lopen en links en rechts eens te vragen naar de activiteiten die door de de wat kleinere maar o zo innovatieve clubjes zoal worden gedaan. Het biedt dan ook wat meer ‘out-of-the-box’ praatstof in een perspectief van een jaarverslag. Kijk eens goed naar de vele bordjes die bij de ingang van het KVGO gebouw hangen, de samenhang alleen al is indrukwekkender dan het KVGO alleen. Maar laatstgenoemde zou als KVMO wel de bindende factor als uitgangspunt kunnen uitdragen. Wat mij betreft het motto voor het jaarverslag van 2010.
Natuurlijk hoort een jaarverslag één en ander te refelecteren naar de cijfers uit het verleden. Als je dat echter nu al jaren achtereenvolgens op een rij zet, dan zou vooral een buitenstaander nogal somber worden van zo een jaarverslag. Ik zou daarmee willen stoppen en vooral de leden nog meer aan het woord laten over de dingen die zij doen, waar ze goed in zijn en vooral beter dan anderen. Dat KVMO jaarverslag is iets om trots op te zijn, als je het tenminste goed doet. Menig brancheorganisatie kan zich zo een productie niet veroorloven. Vergroot die oplage, stuur het de gehele creatieve industrie in, maak het openbaar op alle mogelijke websites, laat lezers in een blog reageren en luister naar de meningen in het nu nog voor het KVGO gereserveerde Twitter kanaal (waarin ik overigens ‘geblocked’ ben…..).
Lees ook de visie van Ed Boogaard.
Van Vliet benadrukte tijdens de bijeenkomst dat ‘Grafisch’ in de naam van het Grafisch Lyceum Rotterdam blijft staan omdat het een ‘sterk merk’ is, dat ondertussen wel voor veel meer dan een grafische opleiding staat. Sterker nog: van de 4.000 leerlingen volgen er 12 een opleiding als drukker of afwerker. Toch wordt de drukkerij in stand gehouden, vertelde Van Vliet, al was het maar om ook alle andere leerlingen er in ieder geval kennis mee te laten maken.
@Ed: jouw opbouw van jouw reactie – zo keurig geschreven – is minstens een paar keer lezen waard, om de werkelijke impact ervan te begrijpen…….