Heidelberg: ‘Digitaal printen is te veel gehyped’
Heidelberg CEO Bernhard Schreier is gefrustreerd. Hij staat met zijn bedrijf op een beurs waar digital printing de overhand heeft. Het bedrijf deed al enkele pogingen iets met digital printing te gaan doen, maar door een grote cultuuromslag mislukten die pogingen. Op IPEX hoopt hij op een nieuwe kans.
‘Het volume in digitaal printen blijft ver achter bij het offsetvolume. En de voorspelde trend richting gepersonaliseerd drukwerk op basis van variabele data is niet van de grond gekomen.’
Maar zijn uitspraken zullen hem niet in dank worden afgenomen en zelf lachwekkend worden genoemd. Het lijkt erop dat deze man zelf onderdeel is van de verloren strijd tussen digitaal en offset. Het gaat niet om het volumeverschil, het gaat om de impact van de content. Hij stelt dat personaliseren niet van de grond is gekomen, ook hier slechts een kwantitatief gegeven.
George Clarke, directeur Heidelberg UK (en Ipex President) maakte het nog wat bonter door de kwaliteit van digitaal ver in de schaduw te zetten ten opzichte van offset.
Gek genoeg wil Heidelberg het juist nog een proberen met een partner op het gebied van digitaal. Veel keuze is er niet (meer). Xerox en HP zullen die stap zeker niet zetten en Canon/Océ ligt ook niet voor de hand. Ricoh misschien? En wat dan nog? Als één van de grotere ontwikkelaars de schowrooms bij het Heidelberg verkoopnetwerk zal zou willen volzetten, dan nog zal de klant altijd het gevoel blijven houden, dat ze het er een beetje bij zijn gaan doen. De uitspraken van Schreier op de IPEX hebben dat gevoel alleen maar versterkt.
Geïnspireerd door Ed Boogaard