Weekendoverpeinzing: 3 jaar op Twitter
Op de eerste Paasdag ‘vier’ ik dat ik drie jaar op Twitter ‘zit’. In navolging van Peter van Teeseling deed ik in die tijd mijn eerste stapjes op de toen nog nauwelijks toegankelijke website van Twitter. Hoe staan we er drie jaar later voor?
De website van Twitter is op veel punten verbeterd, maar in de afgelopen drie jaar hebben de client applicaties het zo ongeveer wel gewonnen. Na veel geprobeerd te hebben, is TweetDeck toch wel mijn favoriet, althans op de computer, voor mijn iPhone vind ik het te omvangrijk. Mijn mobiele favoriet is Twittelator, alhoewel ik ook de laatste versie van Tweetie erg prettig vind.
Even wat cijfers:
– ruim 11.000 berichten in 3 jaar: gemiddeld zo een 10 berichten per dag, ’s morgens altijd te beginnen met ‘Goedemorgen vanuit Velsen’. Ik word er inmiddels als ‘merk’ mee geconfronteerd.
– ruim 1100 volgers in 3 jaar, dus elke dag eentje erbij
– ik volg ook pakweg 1100 mensen, dus gemideld ook één nieuwe per dag
Leuk dat cijfermateriaal, maar het gaat natuurlijk om kwaliteit en relevantie. Wat haal ik eruit?
– Twitter heeft mijn netwerk aanzienlijk verbreed, dus ook ontmoetingen in real-live
– Twitter heeft mijn kennis verbreed op alle mogelijke terreinen
– Twitter heeft mij geleerd dat er zoveel behulpzame mensen zijn
– Twitter heeft mij laten zien dat mensen iets van hun eigen leven willen laten zien, ook wanneer de berichten eens een keer niet leuk zijn
– Twitter heeft mijn verkeer naar deze website een aanzienlijke impuls gegeven
– Twitter heeft het mij mogelijk gemaakt virtueel congressen bij te wonen
3 jaar geleden was Twitter nog onbekend, inmiddels weet iedereen wel zo een beetje wat het is en wordt er crossmediaal gebruik van gemaakt. Kranten, radio- en televisie stations hebben hun eigen account en in 140 karakters worden reacties gegeven. En in die zin is Twitter een omarming, maar gelijktijdig een concurrent van de bestaande media kanalen. Indrukwekkende gebeurtenissen verschijnen nu als eerst op het twitterkanaal, alvorens ze – na controle – in de meer traditionele kanalen terecht komen. En dat is een (neven)effect, welke Biz Stone – oprichter van Twitter – in 2006, ten tijde van de ontwikkeling van Twitter, nooit zo hebben durven vermoeden.
Het bedrijf is nu enorme sommen geld waard en het is de vraag hoe lang het als zelfstandig bedrijf onder die naam zal blijven bestaan. Mij heeft het veel gebracht, maar er zitten ook bedenkelijke kantjes aan het fenomeen. Je kunt als individu zonder enige controle de identiteit van een organisatie of ander persoon aannemen. Zo ging een paar weken geleden het Twitter account ‘grafischweekbl‘ van start, om daarmee de suggestie te wekken, uitgever RAI Langfords te zijn, met berichten uit de grafische wereld vanuit het blad GW – voorheen Grafisch Weekblad. En daar reageert Twitter dus niet op, na herhaaldelijke verzoeken dit account uit de lucht te halen, blijkt Twitter zelf helemaal geen communicatiebeleid te hebben. En dat is jammer, want juist Twitter heeft de aandacht voor social media zo een enorme impuls gegeven.