Uitgevers slaan met iPad innovatieve verdienmodellen over – of toch niet?
Alle filmpjes die tot nu toe rondom de iPad werden getoond, tonen de ‘zend mentaliteit’ van vooral de grote uitgevers. Ze gaan voorbij aan de wensen van de adverteerder en kijken al helemaal niet naar de behoeften van de lezer.
Die laatste twee ‘lekken’ in het bewustzijn van de uitgevers bieden juist grote kansen, maar ze worden door de ‘zendgerichte’ uitgevers niet of nauwelijks gezien. Velen beweren dat al hetgeen on-line gebeurt vooral bedoeld is om hun print uitgaven in de verkoop te stimuleren. De iPad moet dan ineens de redding zijn voor de uitgevers, maar omdat zij nog niet gewend zijn de balans te vinden tussen de resultaten voor relevante content in redactionele- en commerciële zin ten opzichte van hun lezers, maakt dat zij hun content op onbegrijpelijke wijze aan hun lezers aanbieden.
Op het web is tekst en beeld gratis. Dat is raar. Consumenten betalen voor applicaties, games, audio en video, allemaal digitaal te verkrijgen. Natuurlijk is er een zekere mate van illegaliteit, maar niets betalen voor teksten en beelden is raar. Maar vele keren meer vragen voor tekst en ‘bewegende foto’s op een iPad zou eveneens raar zijn. De onbalans in belangen is daarvan de oorzaak. De grotere uitgevers met hun overgrote gebouwen, hoge personele kosten en starre bedrijfscultuur blijven vasthouden aan ‘zenden’, gecombineerd met slechts een kostenverlagend businessmodel door de ‘aanwezigheid’ van adverteerders. Content alleen maar verrijken met rich-media-content is nog geen nieuw verdienmodel…..
Slechts een enkeling slaagt erin dat patroon te doorbreken door middel van innovatieve nieuwe verdienmodellen gericht op de wensen van de lezer, die eerst in het klein worden geprobeerd en daarna uitgerold over meerdere titels. Een dergelijk model eens uitproberen vergt lef van alle disciplines binnen een uitgevers. Opnieuw definiëren wat uitgeven is, de rol van de adverteerders en vooral de wensen van de lezer centraal plaatsen.
Eens over praten? Er zijn antwoorden.