Ouderwets push-plan voor mobiel adverteren
Telegraaf, Sanoma en STER gaan samenwerken op het gebied van mobiel adverteren. De partijen gaan mediabureaus en adverteerders benaderen om hun advertenties aan te bieden op de titels van beide uitgevers. Kijk en luister goed naar onderstaand filmpje. Niet één keer wordt de wens van de klant genoemd in relatie tot zijn overige media consumptie gedrag.
Natuurlijk is er wel sprake van technologische innovatie, immers met mobiel kan men op basis van GEO tagging adverteren, of op basis van het toesteltype proberen na te gaan of er op vrouwen gerichte advertenties verzonden kunnen worden naar een ladyphone.
Maar in alle genoemde gevallen is sprake van push. De consument staat niet centraal, ook niet in deze samenwerking. En dat is jammer, want er zijn wel degelijk modellen te bedenken, waarbij dat wel het geval is. En bij die plannen ben je dan ook meteen af van die ouderwetse meetmethoden, zoals deze nu worden gehanteerd binnen on-line advertising.
Gefilmd tijdens Mobile Convention Amsterdam, interview door Gijs Vroom.