Motivaties voor iAd achterhaald – adverteerders zien steeds minder in raw impressions
Steve Jobs is doorgaans vooruitstrevend, maar met iAd zal het bedrijf volgens mij geen grote successen boeken. Het argument om te adverteren binnen gratis applicaties, waarbij de ontwikkelaar 60% van de omzet gaat binnenhalen is niet meer van deze tijd. Apple zegt zelf de advertenties te gaan verkopen.
We do not have any plans to become a worldwide ad agency. We tried to buy a company called AdMob, and Google came in and snatched them from us. We bought Quattro instead. They’re teaching us and we’re learning as fast as we can.
Het iAd platform zelf zal op basis van HTML5 gaan functioneren onder iPhone OS 4 – met gehele take-overs, waarmee Jobs Flash aan de kant zet. De HTML5 code zal gaan ‘draaien’ binnen de gratis apps en dus niet via de externe Safari browser als een doorklik.
Het gehele systeem van iAd is gebaseerd op het afrekenen van raw impressions, mijns inziens een inmiddels achterhaald principe. Adverteerders willen meer en meer tastbare bewijzen die de conversie doen verhogen. Raw impressions mogen dan wel indrukkwekkende cijfers opleveren, maar de meetbaarheid richting conversie ontbreekt.
Apple rekent zich nu al rijk. Volgens analisten spenderen iPhone gebruikers zo een 30 minuten per dag aan het gebruik van apps. Als er elke 3 minuten binnen die apps een advertentie wordt getoond. dan zijn dat per gebruiker 10 advertenties per dag. Verdeeld over de wereldwijde iPhone ‘populatie’ is dat zo een 1 biljoen raw impressions per dag. Bij enige centen per impressie kan al een flinke omzet worden gehaald. Maar heeft het effect?
Interessant is echter wel de iAds te tonen op basis van GEO tagging, iets wat Apple wel van plan is, daarmee komt het hyperlokaal adverteren wellicht dichterbij de behoefte van de gebruiker. Apple zei ook iAd niet te verplichten als enige advertentie platform binnen gratis applicaties, ook andere ‘ad providers’ kunnen meedoen.
Ontwikkelaars van apps zouden er goed aan doen toch te overwegen de minimale 79 cent voor hun applicatie te rekenen. Take-overs worden slecht gewaardeerd en gebruikers van apps zijn erg ongeduldig en verwijderen een app al heel snel, zeker als door ongewenste reclame boodschappen worden getoond.
Het gehele model gaat uit van ‘zenden – ik weet wat goed voor u is’. Die tijd is inmiddels voorbij. iAd zou alleen kunnen slagen als de lezer de controle krijgt over zijn eigen behoeften, ‘hyperlocal‘ zou een mogelijke oplossing kunnen zijn.
Er is meer te lezen.