Iedereen zijn eigen monopolie
Google, Apple, Microsoft en Adobe zijn grote spelers in het media landschap, met elk zo hun eigen karakteristieken. Het heen en weer geruzie is vrij zinloos en elkaar beconcurreren op gebied waar je eigenlijk niet echt goed in bent, is onbegonnen werk. Of toch niet?
Google’s Schmidt: ‘We Have A Business Model Problem, Not A News Problem’
Google is de onbetwiste winnaar is zoeken op het web, alhoewel de gigant met handenvol aan – gratis – applicaties, de concurrentie met Microsoft aangaat. Denk aan alle GoogleDocs applicaties versus Office. Maar heeft Microsoft daar nu echt last van? Is het niet alleen de gedachte die daaromtrent bij het publiek speelt? Het businessmodel van Google is zeer afwijkend en soms geeft ook topman Eric Schmidt toe dat het in stand houden van dat model het grootste probleem is voor Google.
Rondom Apple waait momenteel een gevoel van ’te gesloten’, de laatste SDK voor de iPhone sluit Adobe Flash gebaseerde applicaties uit, omdat de twee maar niet tot overstemming kunnen komen over een Flash versie voor de iPhone. Tja, het ontbreken van Adobe Flash op iPhone en iPad is niet leuk, maar de gebruiker maakt zich er kennelijk niet zo druk om: ‘Ach, dat zal wel met HTML5 opgelost worden……’ Dat Apple zich nu met iAd op de advertentiemarkt gaat begeven, is een te kleine poging daarin echt een doorbraak te bewerkstelligen. Met alleen raw impressions haal je geen adverteerders meer binnen.
Adobe heeft inmiddels een flink stuk monopolie ontwikkeld en heeft Quark ver achter zich gelaten. Op vrijwel elk gebied in authoring, editting, assembling en serving heeft Adobe baanbrekende applicaties gepositioneerd. Het monopolie verplicht de gebruiker tot steeds weer de aanschaf van upgrades, omdat de hele keten dat nu eenmaal doet. Nuttig of niet, het is gewoon een sneeuwbal effect, de echte achterliggende nieuwe functionaliteit is niet de hoofreden tot aanschaf. Het ruzietje met Apple zal Adobe wienig schade toebrengen, Adobe is een groot aanhanger van open standaarden en zal wat dat betreft ook zeker HTML5 niet uit de weg gaan. De keuze is aan de gebruiker wat Adobe betreft. In CS6 zal HTML5 zeker centraal staan, als blijkt dat die markt sterk groeiende zal zijn. Komt het toch nog goed…..met Apple.
Google probeert op mobiel met Android de iPhone onderuit te halen en heeft een aardige kans daarin een flinke slag te slaan. Maar van Apple is bekend dat zij inmiddels vooral gaan voor aantrekkelijke niches met een loyale aanhang. De warmte die er aanvankelijk tussen de twee bedrijven was, had tot mooie producten en diensten kunnen leiden voor misschien wel hele homogene aanhangers van zowel Google als Apple. Gemiste kans? Het is maar hoe je het bekijkt. Met een beetje concurrentie kan dat ook bij beide grootmachten resulteren in – tegengestelde maar fraaie- producten en diensten, het publiek mag zelf kiezen. Maar of Microsoft dan ook een echt baanbrekende rol zal spelen op het mobiele vlak is niet uit te sluiten, maar wel een vraag waard. Is Microsoft niet te laat met mobiel?
Het enige voordeel voor de gemiddelde gebruiker is dat de onderlinge concurrenten elkaar scherp houden, terwijl iedereen zijn eigen monopolie wil en ook kan behouden. Open, gesloten, in een niche, voor de massa, voor een branche, het maakt niets uit, voor deze huidige 4 spelers is er voorlopig nog markt genoeg. En dat geruzie? Tja, vooral omzet voor advocaten, die uiteindelijk door de eindgebruikers wordt betaald. Maar niemand die het merkt.