Weekendoverpeinzing: Papierleverancier Apple
Met een behoorlijke line-up aan media events de afgelopen twee weken, bekroop me één specifiek gevoel, welke ik met jullie wil delen. Op twee events, het ‘e-Reading event‘ van Jakajima in Eindhoven en het ‘Trend en Innovaties‘ event van Senefelder gisteren, werd duidelijk dat Apple als ‘papierleverancier’ de uitgeefmarkt niet mag monopoliseren.
Allereerst werd dat door Michiel Buitelaar van Sanoma geïllustreerd door de weigering van Apple om het blad Playboy als iPhone app in de AppStore op te nemen. We weten dat amerikanen wat preutser en soms ook hypocriet zijn op het gebied ‘bloot en sex’, maar de weigering van Apple beperkt zich niet alleen tot deze onderwerpen. En daarmee is een structurele vraag ontstaan hoe Apple straks zal omgaan met het al dan niet toelaten van content op de iPad.
Gisteren werd dat in soortgelijke woorden door Pontus Schultz van Bonnier nog eens herhaald. Het zou te gek voor woorden zijn, wanneer de huidige papier leveranciers mede zouden bepalen wat er op hun papier gedrukt of geprint zou mogen worden. Apple wil graag de gehele keten bezitten, dus het apparaat, het besturingssysteem, de toegang tot applicaties en dus ook in toenemende mate de toegang tot content.
Het is dus goed dat we ons gaan realiseren dat Apple net zoals Google, Microsoft en Amazon en vele anderen, steeds verder gaan in hun pogingen systmen en ketens te monopoliseren. Hoe denken we daarover? Is de iPad gewoon een papiersoort, die we op geheel eigen wijze kunnen invullen met content of is de iPad een gecensureerd platform, waarop alleen content mag komen die vanuit Apple wordt goedgekeurd?
Het zou allemaal best wel kunnen meevallen, het huidige in-app purchase systeem bij Apple maakt het mogelijk op elk gewenst moment content te kunnen verkopen binnen een al bestaande – goedgekeurde – app. Of Apple dat ook controleert weet ik (nog) niet. In ieder geval heeft NRC daar kennelijk geen last van, want deze uitgever publiceert toch gewoon dagelijks haar eigen krant in app vorm. En die inhoud kan toch moeilijk elke dag door Apple gecontroleerd worden. Of wordt er meegelezen in de Amsterdamse vestiging van Apple?
Lees ook de bijdrage bij Publishr.
Kijk hier naar de verschillende ‘simulaties’ van een aantal kranten en tijdschriften, gezien door de ogen van de huidige uitgevers.