Lokale politiek keert nieuwe media veelal de rug toe
Ik zei laatst tegen onze burgemeester in Velsen: ‘Jullie zijn een media bedrijf’. Hij keek me verward aan, maar begreep na een korte uitleg wat ik bedoelde. B&W en de gemeenteraad moeten zich beter voorbereiden op hun rol als direct communicatiekanaal richting de burgers. De verkiezingen van vandaag verraden echter dat de belangstelling voor de inzet van nieuwe media gering is.
In onze gemeente hebben veel partijen slechts de moeite genomen een nieuwe website te lanceren. Voor de meeste was dat pure noodzaak. Teveel 1.0, echte ouderwetse statische websites met veel verouderde informatie. Een weblog functie wordt lang niet altijd openlijk aangeboden.
De PvdA in Velsen is afhankelijk van een landelijk format en heeft de discussie functie min of meer verborgen en is alleen toegankelijk met een inlognaam en wachtwoord. Ook het CDA wordt min of meer centraal ‘geleid’. De weliswaar kleurig opgebouwde website biedt niet of nauwelijks vormen van interactrie. De VVD heeft in Velsen wel een eigen website, dus niet binnen een landelijk format. Ook hier geen weblog functie, maar wel alle fractieleden en bestuurders met naam, adres en e-mail gegevens op de website, zelfs met een foto.De Christen Unie Velsen heeft een zeer magere contactpagina, maar twittert dan weer wel, maar ook geen weblog functie. Ook de SP heeft een landelijk gestuurde website, met opvallend weinig aandacht voor de lokale aspecten, eenvoudige contact mogelijkheden en geen foto’s van de lokale bestuurders. Groen Links heeft min of meer dezelfde opzet, maar plaatst wel foto’s van de fractie, met e-mail adressen. Reageren is niet mogelijk. D66 Velsen heeft opvallend veel links naar sociale netwerken, op de homepage zijn vrijwel alle grote netwerken binnen D66 in gebruik. De site is levendig en actueel en ook de twitterberichten zijn niet veel ouder dan een paar dagen.
De lokale partijen laten weinig grote verschillen zien ten opzichte van het landelijke patroon. Velsen Lokaal heeft als enige een website met een volledig open weblog functie, waar ook daadwerkelijk de nodige discussie ontstaat. LGV zet als enige prominent de verkiezingsbrochure op de homepage, maar biedt verder weinig mogelijkheden tot interactie. Wel foto’s van de betrokken, maar daarachter geen e-mail adres, slechts een basis formulier is de enige mogelijkheid om in contact te komen met LGV. De nieuwste lokale partij ZEN (Zinnig en Nuttig) heeft nog geen website, terwijl de partij wel al vele maanden actief in de gemeente pleit voor haar standpunten.
Opvallend is dat bij vrijwel iedereen het verkiezingsprogramma gezocht moet worden. Alleen Velsen Lokaal en LGV hebben dat meteen duidelijk op hun homepage staan.
De website van gemeente Velsen zelf functioneert niet als portal naar alle politieke partijen en vermeldt op de homepage zelfs niets over de verkiezingen van vandaag. De wethouders zijn ook daar slechts indirect te bereiken en hebben geen eigen weblog mogelijkheden.
Wat de uitkomst van de verkiezingen vandaag ook mag worden, ik hoop van harte dat de burgemeester van Velsen mijn stelling serieus neemt en dan ook meer aandringt op de mediafunctie die ons gemeentehuis daadwerkelijk heeft en ook kan innemen. Afhankelijkheid van de lokale media hoeft in deze tijd niet meer. Klagende wethouders over onterechte stukken in de krnat van de volgende dag, heb ik dan ook geen begrip voor. Daar kunnen zij zelf het nodige aan doen.