Leesbeleving eReaders versus iPad plaatst eReaders in smal(ler), maar nog steeds aantrekkelijk marktsegment
Velen zien de iPad niet als een eReader, maar als een compleet nieuwe beleving van content consumptie. De eReader had van oorsprong tot doel de leesbeleving van papier over te brengen door middel van de eInk technologie, een volledig stilstaand beeld, welke sterke overeekomsten vertoont met papier.
Motions allows us to enhance the story
eInk heeft als nadeel (nog) niet in fullcolor beschikbaar te zijn en al helemaal niet met full-motion video. De prototypes, die tijdens de CES2010, in januari in Las Vegas zijn getoond, zullen pas eind 2010 op de markt verschijnen. Apple was niet aanwezig, maar wist wereldwijd hoge verwachtingen op te wekken voor de iPad, die na volgende week ook daadwerkelijk de markt zal bereiken.
De iPad is al meteen een volledig ontwikkelplatform, waarop applicaties kunnen draaien, binnen dezelfde development structuur als voor de iPhone, maar het scala aan toepassingen zal de iPad snel een geheel andere ‘look&feel’ geven, vooral ingegeven door de schermgrootte.
VIV Mag Featurette: A Digital Magazine Motion Cover and Feature for the iPad from Alexx Henry on Vimeo.
Het beeldscherm is dan weliswaar gebaseerd op bestaande LCD technologie, Apple gaat er van uit dat lezen niet de belangrijkste behoefte is van – moderne – media consumenten. Pure leesboeken zijn dan misschien niet uitermate geschikt voor de iPad, de boekenmarkt is zó divers, dat LCD schermen in verreweg de meeste gevallen niet dusdanig vermoeiend zijn, dat vele andere soorten boeken, waaronder studieboeken prima kunnen worden geconsumeerd op de iPad.
Apple stuurt op een veel bredere markt, waarbinnen ook tijdschriften en kranten passen met korte leestijd per artikel en vooral voorzien van rich-media content. Het ontbreken van Flash zal naar alle waarschijnlijkheid snel worden opgevangen door HTML5.
Apple hoopt ook op het onderwijs, een segment waar Apple al vaker actief is geweest. Apple wil bundels van bepaalde hoeveelheden iPads gaan aanbieden, met kortingen, die het voor scholen aantrekkelijk moet maken, iPads te verkopen aan hun leerlingen/studenten. Met WiFi en/of 3G aan boort kunnen iPads het leren 3.0 introduceren, iets wat van ‘gewone’ eReaders momenteel niet verwacht kan worden. Zij richten zich puur op de conversie van het lezen van lange stukken met een daarvoor geschikte beeldscherm technologie. Maar ook daarvoor bestaat een markt.
Ondanks pogingen ook apps op eReaders te gaan ontwikkelen, zoals Amazon onlangs aankondigde voor de Kindle, heeft Apple al een enorme voorsprong, door alle iPhone apps, die al op de iPad kunnen draaien. Maar de verwachting is gerechtvaardigd, dat een geheel ander type applicaties zal worden ontwikkeld, die een nieuwe ’tussenpositie’ zal gaan betekenen tussen een smartphone en een laptop. Ook de games markt zal in de iPad een nieuwe speler zien, naast de bestaande games consoles van de bekende merken.
Met de komst van de iPad is de eReader zeker niet verdwenen, volgens analisten zal de komst van de iPad de vraag naar eReaders alleen maar versterken. Maar duidelijk is wel dat de nu bestaande eReaders snel zullen migreren naar platformen met meer mogelijkheden dan thans het geval is. De komst van hybride schermen en SDK’s voor de ontwikkeling van apps, zal de markt zeker vergroten, maar ook de concurrentie op termijn voor Apple doen toenemen. Maar ook in deze markt zal Apple aantrekkelijke – ook financieel – niche posities opzoeken en niet gaan voor marktleiderschap in een homogene massamarkt met doorgaans – te – lage marges.
Lees ook hier een analyse over het nieuwe lezen.
Lees ook een wat minder positief verhaal bij DutchCowboys.