KVGO wil huidige CAO voortzetten – nieuwe CAO voor groter deel communicatiebranche in de maak
Brancheorganisatie KVGO wil niet verder gaan dan de huidige CAO te verlengen. FNV Kiem begrijpt de houding van de werkgevers niet en heeft het vijftien man tellende team naar huis gestuurd met de opdracht binnen twee weken met constructieve voorstellen te komen.
Richard van den Berg – al jaren de onderhandelaar aan werkgeverszijde – wil de huidige CAO in ieder geval tot eind dit jaar verlengen en zich concentreren op meer langere termijn zaken, zoals de pensioenregeling. Bernard van Ieren van FNV Kiem zei al eerder dat het lastige onderhandelingen zouden worden, hij erkent wel degelijk dat de sector extreem moeilijke tijden doormaakt.
Maar ondanks dat begrip eist de vakbond wel 2,5% loonruimte. CNV Media is meer behoudend in haar eisen en gaat meer voor behoud van werk gelegenheid.
Inmiddels wordt al volop gewerkt aan een totaal nieuwe CAO, die verder gaat dan grafici alleen. Samen met het Nederlands Uitgevers Verbond (NUV) en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) wordt gewerkt aan de zogenaamde ‘Comfortabele CAO’, die op 1 januari 2011 van strat zou moeten gaan. Mede daardoor vindt het KVGO het iet zinvol een nieuwe CAO te ontwikkelen met een korte looptijd van een jaar. De samensmelting van meerdere CAO’s in de mediabranche kan een halt toeroepen aan de verslechterende positie van de pensioenkassen, die nu nog verdeeld zijn.