Ik ben toch zeker niet gek: ‘Woorden en beelden moeten gewoon gratis zijn’
Het Pew Research Center, een denktank in Washington, heeft onderzocht dat consumenten on-line liever bestookt worden met reclame, dan dat zij betalen voor woorden en beelden. Let wel, het is een onderzoek, gedaan in de USA.
Als we een boek kopen of een CD, dan verschijnen daar geen ongewenste advertenties in. De DVD is net een stapje verder, hinderlijke commercials voor andere films zijn doorgaans niet over te slaan, maar liggen veelal wil in lijn met films die door dezelfde producent worden gemaakt en misschien in vele gevallen door de lezer wel gewenst zijn…..
In het Amerikaans onderzoek zegt slechts 19% wel bereid te zijn voor het betalen van ‘woorden en beelden’ in nieuwssites, de rest zegt het elders wle gratis te zullen halen. Uitgevers, u zet uw consumenten aan tot uw eigen ondergang. het wordt tijd dat u ingrijpt.
De rare tegenstelling in het liever hebben van advertenties, is gelegen in het feit dat bijna 80% niet of nauwelijks aandacht heeft voor de advertenties en al helemaal niet doorklikt. Dat moet toch een wake-up call zijn voor adverteerders, die massaal hun geld besteden aan mediabureaus en uitgevers om op basis van raw impressions, cpm’s, cpc’s en meer van die onzin, ontstaan in het begin van on-line advertising…..
Sommige uitgevers gaan hier keihard tegenin en gaan hun lezers laten betalen voor content, ondanks de miljoenen bezoekers die de nieuwssites nu gratis bezoeken. En met die getallen worden dan weer adverteerders binnengehaald, die erin geloven dat dat resulteert in conversie?
Stoppen met die onzin, betalen voor content, doen we ook voor muziek, films, applicaties, games en noem maar op. Waarom zouden gedigitaliseerde woorden en beelden gratis moeten zijn? Uitgevers, word wakker en sluit uw open poorten, met een geldbakje bij de entree.
Nabeschouwing
Natuurlijk moet de context van woorden en beelden wel duidelijk zijn. Wat we vaak als ‘nieuws’ beschouwen, is al vaak ‘ouds’. Breaking News zien we inderdaad als gratis, we zeggen het immers ook tegen elkaar zonder daar geld voor te betalen. Dus het onderscheid in woorden beelden is bepalend voor de context waarin we er al dan niet geld voor kunnen vragen. Kranten gaan al steeds vaker niet meer over nieuws, maar over diepgang en analyse. Veel uitgevers maken steeds vaker dat onderscheid en plaatsen gedeeltelijk paywalls, op plekken waar de context waarde genereert voor de lezer. Kijk, daar komen we verder mee…..
Lees ook bij nu.nl.
Komt u nog langs wanneer ik hier een pay-wall plaats?