Apple iAd advertentiesysteem voor de iPad?
Veel is er nog niet over bekend, maar geruchten over de lancering van het mobiele advertentieplatform iAd van Apple zouden wel eens op waarheid kunnen zijn berust.
Nieuwe businessmodellen voor mobiele redactionele- en commerciële content
Apple kocht in januari voor 275 miljoen dollar het bedrijf Quattro, gespecialiseerd in mobiel adverteren.
Google nam enige maanden daarvoor al AdMob over. Het is dus waarschijnlijk dat beide rivalen zich opmaken voor een nieuwe fase in hun concurrentiestrijd op mobiele platformen, nu met advertenties.
Volgens berichten zou Apple iAd op 7 april willen lanceren, enige dagen na de start van de eerste leveringen van de iPad en de opening van de iPad AppStore. Dat lijkt op een geregiseerd stukje timing, waarbinnen dus de iPad als advertentieplatform een grote rol lijkt toebedeeld te krijgen.
Dat past in de visie van Apple om met de iPad naast boeken, ook tijdschriften en kranten te willen fascilliteren op het platform. Het is natuurlijk de vraag hoe Apple dit gaat inrichten richting uitgevers, die natuurlijk zelf maar al te graag aan ‘hun’ advertenties willen verdienen. Reclamebureaus zouden volgens dezelfde stroom geruchten wel al staan te trappelen om via iAd te adverteren.
Het is gerechtvaardigd te stellen dat op deze wijze een volledige ontkoppeling van redactionele- en commerciële content kan gaan plaatsvinden, omdat Apple als ‘distributeur’ dan beide content kanalen in handen heeft. Al eerder boekte Apple succes met iTunes en veranderde het businessmodel voor muziek. Met de iPad en iAd lijkt Apple een totale dominantie te willen claimen in de kranten, bladen en boekenwereld.
In de aanloop naar 1 april zouden de geruchten natuurlijk ook als ‘grap’ de wereld in gestuurd kunnen worden, wellicht ingegeven door het feit dat Jobs en Schmidt samen van een kop koffie genoten…….