iPhone markt kan veel groter – waarom doet Apple niets?
De huidige iPhone met hier en daar een paar modificaties in hardware en software bestaat nu sinds de zomer van 2007. Eigenlijk wonderlijk dat de iPhone in die verschijning het zo lang volhoudt in een overvolle markt waar bijna wekelijks nieuwe toestellen verschijnen.
Uiteraard zal er binnen Apple hard gewerkt worden aan een nieuwe generatie iPhone, maar de potentie van de huidige 3GS is nog steeds enorm. Apple verkcoht in laatste kwartaal van 2009 18% meer iPhones dan in het kwartaal daarvoor. De totale markt steeg echter sterker, namelijk 26%.
Apple lijkt niets te doen om haar marktaandeel te vergroten, want in het vierde kwartaal daalde het aandeel van 18,1% naar 16,6%. Natuurlijk nog steeds een enorme prestatie voor een ‘one-phone-only’ bedrijf, met in aanvang in 2007 geen enkele ervaring in de mobiele markt.
Het marktaandeel zou heel gemakkelijk snel verhoogd kunnen worden als de exclusieviteit voor bepaalde telco’s zou worden opgeheven. Het lijkt er in ons land maar niet van te kunnen komen dat KPN de toestellen gaat verkopen, ondanks de vele hardnekkige geruchten dat dit wel het geval zou zijn – voor met name trouwe klanten.
Ook in vele andere landen zouden vele andere – ook grotere – telsco’s graag de iPhone verkopen, maar Apple lijkt zich strikt aan de afspraken te houden om per land met een zeer beperkt aantal bedrijven zaken te doen. Het hoe en waarom is niemand echt duidelijk.
Na alle geruchten over de iPad in de afgelopen weken, zullen binnenkort de geruchten over een nieuwe iPhone wel gaan ontstaan. Wat dacht u van een hard-key uitschuifbaar toestsenbord, een camera met 12 megapixels en zoom-lens, iPhone 4.0 met multitasking, iChat met video door middel van tweede – front – camera? Op die manier kan de iPhone weer een paar jaar mee. En juist met die upgrade policy houdt de iPhone haar eigen lifestyle gezicht, want vrijwel alle andere ontwikkelaars van smartphones bouwen het ene na het andere model met nieuwe namen/nummers. Apple doet niet alleen aan branding van hun bedrijfsnaam, maar ook van hun producten. De naam iPhone is meer dan enkel ander apparaat een markt-begrip.
Apple heeft intieël waarschijnlijk voor de optie ‘één provider per land’ gekozen om hun allereerste roll-out van een compleet nieuw bedrijfsonderdeel wereldwijd behapbaar te houden. Voor de iPhone deed Apple nog helemaal niks in de telefonie, dus zo’n uitrol is al complex genoeg. In enkele landen zijn er al meerdere providers: ik dacht in Engeland, Frankrijk en Duitsland maar pin mij er even niet op vast. Nederland bungelt altijd achteraan bij dit soort procedures. Maar dat ook in Nederland dit jaar meerdere providers de iPhone kunnen gaan voeren, is vrijwel zeker.