In de media vakbladen deze week…..
Media vakbladen verrassen, zijn niet gepersonaliseerd en omschrijven per segment de belangrijkste gebeurtenissen, opinies of trends. Wie vindt het niet heerlijk om zo tegen het weekend door de verschillende redacties op een zo divers mogelijke manier op de hoogte te worden gebracht.
Zo schrijft het GW – Grafisch Weekblad – over de bespottelijke eisen van de vakbond FNV ten aanzien van de lonen in de grafimedia branche. De ‘heren’ willen maar liefst 2,5%, alsof ze buiten de werkelijkheid van de dag leven. De oude CAO liep vorige maand af, maar voordat er sprake is van een nieuwe, zal er nog heel wat moeten gebeuren. Ik opteer zelf voor de nullijn. We zullen zien hoe sterk de beide kampen de strijd gaan voeren. Dit wordt zeker vervolgd.
Adformatie schrijft over de topvrouwen in de communicatie. Maar liefst 10 van de 30 beste mediavrouwen werden als genomineerden omschreven in het blad. Het maandblad Opzij van WPT bedacht de wedstrijd, maar liet wel een paar mannen toe in de jury. De winnaar wordt bekend gemaakt tijdens het MWG congres volgende week op 11 februari in Noordwijk.
Het maandblad InCT liet Jan de Roos (NDC/VBK) aan het woord over de toekomst van kranten. Hij zegt onder andere: ‘We winnen de strijd op de content niet op de technologie’. Ja, makkelijk praten als je je daarvan verwijdert, terwijl juist de technologie 2.0 de belangrijkste enabler is om nieuwe businessmodellen uit te denken. Als je dan zegt: ‘Verhalen blijven, dus de fictie blijft’ getuig je vooral van het negeren van de werkelijkheid.
Het blad Graficus, ja, alweer grafisch, schrijft over de Print Battle tijdens de Grafische Vakbeurs volgende week in het ‘verre’ Hardenberg. Ricoh, Konica Minolta, Canon, Océ en Xerox nemen het tegen elkaar op. Leuk idee, maar de beurs negeert dit jaar de studenten in het vakgebied grafimedia, die de afgelopen jaren juist zorgden voor een levendige show, waar niet alleen papier maar ook andere medivormen centraal stonden. Gemiste kans.
Emerce had een alleraardigst artikel van de hand van Peter Oltshoorn over de opkomst van de twitter-economie, ofwel de real-time economie. De kracht van individuele reputatie plaatst ons aan de vooravond van een tijd van hyperkapitalisme. Nu zitten ook aannemers met hun Blackberries op Twitter, want daar zijn klussen te scoren, aldus Oltshoorn.
Tot slot de Automatiserings Gids, niet echt een media vakblad, maar weet altijd wel de gelegenheid te vinden Apple ‘af te schieten’ wanneer er wat nieuws is verschenen. Zo wist AG al te melden dat Apple ruim 200 dollar per verkochte iPad (goedkoopste uitvoering) zou verdienen. En AG kon het niet nalaten ook dit apparaatje weer in het hokje te stoppen van de consument. Dan hoeft AG er verder niets meer over te schrijven, deden ze ook met de iPhone, tja vergissen kan, maar twee keer die richting kiezen….
Volgende week weer een scherpe optekening van de media vakbladen? Laat het me weten…..