Imago Google wankelt
Google hoeft zich op financieel gebied voorlopig nog geen zorgen te maken, maar een wankelend imago kan het bedrijf op langere termijn wel enorme schade toebrengen. Het bedrijf is vooral een advertentiebedrijf, welke zijn geld via de ‘achterdeur’ ontvangt in ruil voor gratis gereedschappen.
Die gereedschappen komen in hoog tempo op de markt, maar worden steeds vaker minder goed uitgetest. Het eerste voorbeeld daarvan was Wave, daar hoor je inmiddels vrijwel niemand meer over. Een tweede voorbeeld, welke al niet meteen in een hype resulteerde, was Buzz, een soort geïntegreerd social network binnen GMail. Daags na de eerste release stroomden de klachten al binnen. Met name het automatische mechanisme dat Buzz alle in GMail opgeslagen e-mail adressen meteen als ‘opnebare’ vrienden aanmerkte, werd door de gebruikers sterk bekritiseerd.
Ook op hardware gebied doet Google het niet goed met hun eerste echt eigen smartphone draaiend onder Android. Het altijd zo slecht bereikbare bedrijf achtte zich genoodzaakt een echte helpdesk te openen, dus met mensen die ook daadwerkelijk telefonisch support moesten leveren. Het geplaagde toestel heeft vooral bereiksproblemen, welke met de nodige firmware upgrades niet zijn opgelost.
Het is natuurlijk de vraag in hoeverre dit soort ‘front-end’ problemen effect hebben op de ‘back-end’ van Google waar het advertentiegeld binnenkomt. Als Google meerdere keren dergelijke kleerscheuren gaat vertonen, dan zouden adverteerders Google wel eens de rug kunnen gaan toekeren. Maar door de enorme monopolie positie op dit gebied is het niet waarschijnlijk dat deze hobbel op de weg op korte termijn de positie van Google in gevaar zullen brengen. Maar de concurrentie zal zeker niet stilzitten.