Einde grafische groepen in zicht – 5 Thieme bedrijven failliet, 4 in de verkoop
Enige decennia geleden was het populair om opgekochte grafische ondernemingen onder één groepsdirectie te plaatsen. Schaalgrootte voordelen op corporate niveau zouden de kosten per lokale vestiging laag houden. Kostenposten als administratie, automatisering, innovatie en marketing zouden het mogelijk maken om de operaties tegen zo laag mogelijke kosten te laten slagen in verkoop en productie.
Die opzet is in ons land nu zoveel keren mislukt, dat het einde van de grafische groepen oude stijl een feit is geworden. Gisteren werd bekend dat Thieme 5 van haar bedrijven gaat sluiten, een verlies van ruim 200 arbeidsplaatsen. Mark van de Kallen, vele jaren het boegbeeld van Thieme heeft aangekondigd per onmiddellijk als algemeen directeur te zullen aftreden. Al eerder verlieten diverse kopstukken de onderneming, waaronder de financieel directeur Theo Vermeulen en de directeur van Central Station Crossmedia Solutions Albert Noppen, die eerder ook al directeur was van alle digital printing activiteiten binnen Thieme. Vanaf maandag wordt de directie gevoerd door Herman Hovestad. Welke invloed bankier Rabo en/of de commissarissen op het vertrek van van der Kallen heeft gehad, is nog niet duidelijk.
Het faillisement betreft ook de Den Haag Media Groep, een groep bedrijven welke vrij recent aan Thieme werd toegevoegd – directeur was Wim Verhagen. Ook verdwijnt Thieme Amsterdam, Thieme Rotatie in Nieuw Vennep, Ploeg Communicatie en Drukkerij Groen in Leiden. Vier andere bedrijven worden verkocht, waarme het aantal Thieme bedrijven dus met 9 daalt. Daarnaast zullen activiteiten van diverse bedrijven worden samengevoegd. Of daarmee het aantal ontslagen blijft ‘beprekt’ tot de huidge 200, is nog niet bekend. Al eerder deed de directie pogingen met zogenaamde front- en backoffices te komen tot de integratie van vooral de ontwerp- en prepress activiteiten. De integratie van de druk- en print activiteiten is daarna te langzaam verlopen.
Een te logge structuur vanuit de holding is doorgaans één van de oorzaken waardoor lokale vestigingen eigenlijk helemaal niet flexibel en marktgericht kunnen opereren. De opgelegde beleidskaders vanuit het ‘hoofdkantoor’ zijn eerder een belemmering dan een verlichting om de dagelijkse gang van zaken zo operationeel en marktgericht mogelijk te kunnen uitvoeren. Al eerder bleken dergelijke contructies niet te werken binnen diverse grafimedia groepen in ons land.
Lees verder bij GW.
Lees verder bij FD.