Digital printing verdrijft offset – digitale media groeien harder dan print
Binnen vijf jaar zal het aandeel digital printing in al zijn soorten en vormen offset van de markt hebben verdrongen. Het absolute aandeel van alle print uitingen blijft toenemen, maar zal in procentueel belang afnemen ten opzichte van digitale media uitingen.
Digital printing in al zijn mogelijke toner- en inkjet omgevingen groeit gestaag ten opzichte van de tragere groei binnen het conventionele offset drukken. De afname van ook andere conventionele druktechnieken is al jaren en feit. Zo heeft zeefdruk groot martaandeel ingeleverd ten opzichte van – vooral groot formaat – inkjet printing, voor de productie van met name grote posters. Diepdruk – vooral voor zeer grote oplagen van tijdschriften – levert ook al jaren structureel in aan omvang.
Tijdschriften titels nemen qua aantallen nog wel toe – meer segmentatie – maar de oplage en het aantal pagina’s per uitgave krimpt al jaren. Dat heeft al gezorgd voor een krimp van de omvang van de grafische industrie.
Daarentegen wordt meer en meer geprint in niet-grafische omgevingen, doordat de technologie en de workflows het mogelijk maken zonder al teveel inhoudelijke kennis toch goede producten te kunnen maken. In die zin groeit de omvang van bedrijven die zich bezeighouden met printen van content op papier, maar die bedrijven sluiten zich niet (meer) aan bij bestaande branche organisaties, die de grootte van de branche dus vooral bekijken vanuit hun bestaande – en dus krimpende – leden bestand.
Frank Romano becijferde de ontwikkeling van print – in alle vormen – ten opzichte van on-line en tekende bovenstaande grafiek op, waarin hij voorspelt dat in 2020 het printaandeel 35% van de totale media consumptie zal omvatten, 13% minder dan thans het geval is. Maar het volume in absolute zin neemt volgens hem wel toe. De digitale consumptie van media stijgt volgens Romano in de komende tien jaar explosief.
Helaas zijn we hier opnieuw het slachtoffer van de door de printerfabrikanten gesponsorde schijn objectiviteit.
Je kunt iemand als Romano toch echt niet serieus meer nemen. Dit soort voorspellingen horen we al jaren en er komt helemaal niets van uit.De technologische ontwikkelingen van digitaal print gaan te langzaam. In feite is er sinds 5 jaar geen vooruitgang geboekt en dat is dan ook de reden dat print onder de 10% marktaandeel blijft steken. Ik wacht echt op cijfers die een keer los staan van orderhonger van adviseurs. iemand die met de realiteit van vandaag komt krijgt voor mij een platform in Pers. wat die waarheid ook mag zijn.
Marco
@Marco: deze weblog en ik persoonlijk worden niet gesponsord door fabrikanten. Ook niet door Frank Romano, die ik overigens altijd nog zeer deskundig acht op dit gebied. De ontwikkelingen van digital print gaan volgens mij niet – te – langzaam. Het is een kwestie van definities. Dus hoe je er naar wilt kijken. Als je onderdaad kijkt naar de ontwikkeling van dit fenomeen binnen de afgebakende grafische branche, dan heb je gelijk. Maar daarbuiten gebeurt gewoon ook het nodige. Printerfabrikanten kunnen je die cijfers verschaffen.