Websites kranten steeds vaker achter pay-wall?
Zijn het incidenten of gaan uitgevers structureel hun on-line lezers laten betalen voor content? Dat is nog niet te zeggen maar deze week meldden zowel Wegener (Mecom) als The New York Times klaar te zijn om hun content achter een pay-wall beschikbaar te maken.
Het is opvallend dat alle on-line betaalmodellen uitgaan van een eenzijdige uitgeversvisie
David Montgomery, topman van Mecom, die eerder duidelijk maakte opnieuw fors te gaan bezuiningen bij Wegener, liet in een interview aan de Guardian weten op 17 maart de nieuwe strategie te zullen ontvouwen. Mecom is een grote uitgever in Europa, met zo een 300 titels, waarvan een groot deel ook met on-line content.
Hij liet nog niet weten of alle content achter de pay-wall verdwijnt, of dat alleen voor specifieke ‘diepgang’ betaald moet gaan worden. Een ietwat vreemde uitspraak is dat de verkoop van on-line content de druk op papieren uitgaven moet gaan steunen. En daarmee gaf hij in feite aan, dat het een noodmaatregel betreft en dat ook Mecom geen duidelijk antwoord heeft op een on-line business model, welke op zichzelf kan staan, dus onafhankelijk van het medium papier.
Ook Arthur Sulzberger Jr., baas van de New York Times, verklaarde een min of meer vergelijkbaar systeem als bij de Wall Street Journal te willen invoeren. Daar krijgen lezers een paar keer een preview van een compleet artikel, alvorens te gaan betalen. Insiders verwachten dat het tot begin komende lente zal duren voordat de New York Times haar systemen zal hebben aangepast.
Binnen de krant is jaren lang gedebateerd over een betaalmodel. De argumenten het vooral niet te doen werden ingegeven door de miljoenen bezoekers die de site dagelijks bezoeken. Voorstanders van ‘gratis’ denken daarmee de adverteerders binnen te houden. Een pay-wall zou zou zowel – niet betalende – lezers als adverteerders kosten.
Maar de voorstanders van een pay-wall lieten weten dat de hoeveelheid on-line advertentie inkomsten nooit meer de achteruitgang van inkomsten uit print – advertenties, abonnementen en losse verkopen – goed zou kunnen maken en dat on-line meer opzichzelf zou moeten kunnen overleven. Waar precies de balans komt te liggen tussen de opbrengsten van on-line content en on-line advertentie inkomsten is nu nog niet te zeggen. De voor- en tegenstanders zullen voorlopig vooral een intern gevecht voeren over de wijze waarop inkomsten en uitgaven binnen de uitgever de toekomst van de titel gaan bepalen.
Lees ook de analyse van DutchCowboys.