NRC van ‘house of brands’ naar ‘branded house’
NRC Media heeft haar uitstraling aangepast door met een pijlteken naar rechts het ‘voorsprong denken’ van het merk te ontwikkelen. Alle uitingen gaan qua uitstraling eenduidigheid uitstralen, hetgeen door ontwerpbureau Thonik is ontworpen.
Via de bekende papieren titels verspreidt NRC haar eigen content maar ook via verschillende websites, via de iPhone, ePaper via de iLiad eReader van iRex technologies, via het kwartaalblad NRC Focus, via de internationale editie NRC de Week en via het digitale tv-kanaal: nrc.tv.
De aanpassing in de uitstraling heeft – nog – niets te maken met de overname van NRC Media door Egeria en Het Gesprek, waarmee NRC Media geheel loskwam van de Belgische Persgroep. Naast het pijltje gaat NRC Media ook de slogan ‘ik denk nrc >‘ hanteren, waarmee NRC Media in de komende tijd campagne gaat voeren. Dat ‘denken’ moet bij NRC Media vertaald worden in diepgang, achtergrond, voorsprong en relevantie. Voor NRC Handelsblad is de restyling het meest ingrijpend – althans tot nu toe op de website, maar nog niet in de nieuwe iPhone app. Het is daarmee tevens duidelijk geworden dat de uitgever twee dagelijkse printuitgaven blijft uitbrengen. NRC Handelsblad > als avondkrant en NRC next > als – iets populairder – gepositioneerd ochtendblad.
Thonik, het ontwerpbureau van Tho(mas) Widdershoven en Nik(ki) Gonnissen is een internationaal bekend ontwerpbureau uit Amsterdam, dat de communicatie en inrichting van de Architectuurbiënnale in Venetië deed, maar ook campagnes ontwikkelde voor het Centraal Museum Utrecht, de Openbare Bibliotheek Amsterdam en de SP.
Gert Jan Oelderik, directeur uitgever van NRC Media vond dat het tijd werd om af te stappen van een verzameling losse merkstrategiën, hetgeen hij verwoordde in ‘van een ‘house of brands’ naar een ‘branded house’.
foto (bewerkt): bron NRC.