In 3 dagen tijd specialist in een vakgebied: kan dat wel?
Al eerder uitte ik mijn zorg over wel al te hoog gespannen verwachtingen ten aanzien van trainingen in het crossmediale landschap. Als docent aan de Hogeschool Utrecht bij het Centrum voor Communicatie en Journalistiek waarschuw ik studenten altijd met ‘There is no one quick fix for crossmedia’.
Ook bij Stivako, waar ik jarenlang introductietrainingen ‘Crossmedia’ verzorgde, gaf ik altijd aan, dat een training, kort of lang, naast het werk, niet veel meer is dan een gedegen kennismaking met het vakgebied. Je leert je weg te vinden in het vakgebied, je leert hoe je verder moet leren en je leert vooral hoe veelomvattend het vak is.
Natuurlijk is het aardig om snel wat voorbeelden te zien van succesvolle cases waarin crossmedia centraal staat. De theorie gaat al snel vervelen, wanneer je slechts een paar elementen wilt doceren uit het vakgebied communicatie wetenschappen.
Indira Reynaert attendeerde mij dit weekend op de training crossmedia van Lectric. Een driedaagse training, met nogal wat beloftes:
* u kent de mogelijkheden van crossmedia en leert crossmediaal denken en handelen
* u leert crossmedia concepten omzetten in een businessmodel
* u kunt de effectiviteit van crossmedia campagnes verhogen
* u bent een volwaardige gesprekspartner voor uw reclame- of marketingbureau
* u kunt crossmedia campagnes opzetten en managen
Zonder een oordeel te kunnen geven over de training en de docenten die deze training verzorgen, hebben wij toch wel wat moeite met bovenstaande beloftes, die overigens worden ingevuld met het op de website daaronder staande rijtje onderwerpen, waarvan er een paar titels rechtstreeks zijn gekopieerd uit werken van zowel Indira als ondergetekende. Nou doen wij daar helemaal niet moeilijk over, maar het was wel netjes geweest om dit even te vragen.
Terug naar de beloftes. Wij denken niet dat deze 5 beloftes in drie dagen waargemaakt kunnen worden. Eerlijk gezegd vinden we de beloftes misleidend. Toch willen we Lectric niet in een negatief daglicht plaatsen, maar adviseren de bovenstaande 5 punten te veranderen in:
* u maakt kennis met de mogelijkheden van crossmedia en voelt de wijze aan waarop crossmediaal denken en handelen kan onstaan
* u krijgt gevoel bij het omzetten van crossmedia concepten in een businessmodel
* u krijgt inzicht in de wijze waarop de effectiviteit van crossmedia campagnes kunnen worden verhoogd
* u leert mee te praten in gesprekken over crossmedia met uw reclame- of marketingbureau
* u leert hoe crossmedia campagnes worden opgezet en hoe ze worden gemanaged
Het behoeft geen toelichting dat zelfs dit rijtje nogal wat vraagt van zowel docent als student in slechts 3 dagen, maar het is volgens ons wat realistischer en brengt de verhouding van een meerdaagse training in een beetje beter evenwicht met reguliere opleidingen op HBO en universitair niveaus van minimaal enkele studiejaren.