Duitse uitgever Axel Springer wil ook geld zien voor on-line content

axel_springer_logo.pngAxel Springer is de uitgever van onder andere Die Welt en Bild Zeitung. Topman Mathias Döpfner wil in navolging van een aantal andere grote wereldspelers op uitgeefgebeid geld zien voor on-line content, maar haast zich er wel bij te zeggen dat die wens niet uit geldnood is geboren.

Vergelijkingen met uitgever NewsCorp (o.a. The Wall Street Journal) van Rupert Murdoch niet makkelijk te maken.

zeitung.png

Ook Axel Springer gokt op een iPhone applicatie, waarmee het platform dus inmiddels al door vele uitgevers wordt gezien als zeer geschikt alternatief voor zowel papier als voor de nog velen als te ‘dedicated’ beschouwde eReaders.
De uitgever zoket duidelijk positie, puur alleen al door de uitspraak dit te willen gaan doen, maar zonder een prijs te noemen voor de content. NRC vraagt momenteel 79 cent per ePaper in zijn iPhone applicatie.

Springer noteerde in 2009 een netto winst van ruim 570 miljoen euro bij een omzet van bijna 2,75 miljard euro. Dat zijn geen getallen die het concern tot noodzakelijke herbezinning op het gebied van on-line content dwingen. Het is dan ook de vraag of uitgevers inmiddels bezig zijn om na te gaan op welke wijze digitale betaalde content al dan niet concurreert met de papieren uitgaven – en met name op het gebied van de losse verkoop.

De situatie in Europa is echter ook niet te vergelijken met die in de Verenigde Staten. Daar leest slechts 34% een papieren krant – oorzaak zeer sterke geografische spreiding. In Duitsland leest 70% van de volwassenen een krant, waarvan in de leeftijd van 18-30 jaar maar liefst 60%. In de VS is dat slechts 30%. Dus het even snel overnemen van ideetjes van progressieve uitgevers uit de VS is bepaald geen garantie voor succes.

Maar ook bij Springer spelen dalende oplagen in print wel en belangrijke rol. In 10 jaar tijd werd een miljoen exemplaren ingeleverd bij Bild, nu nog goed voor 3,3 miljoen dagelijkse exemplaren. De website heeft ongeveer net zoveel bezoekers per dag en vormt dus wel een heel aantrekkelijke bron voor nieuwe inkomsten, maar dan wel via mobiele devices zoals de iPhone.

Bron (bewerkt en becommentarieerd): Grafisch Weekblad