Voor wie blog ik – weekend overpeinzingen (2)

Toen ik een jaar of drie geleden wat serieuzer begon te bloggen, was het verschijnsel nog volop in de groeifase. Ik ontdekte WordPress en bouwde mijn toendertijd nog wat statische website om naar een blog.

nadenken.jpgNu had ik al heel wat jaren ervaring met het schrijven van artikelen voor verschillende vakbladen, maar bloggen was toch duidelijk een andere discipline, waar ik me overigens nog vaak genoeg in vergis. Binnen mijn Google Analytics statistieken komt naar voren dat ik een gemiddelde bezoeker niet langer dan twee en een halve minuut ‘aan boord’ houd. Dus artikelen en/of filmpjes moeten eigenlijk geen langere consumptietijd vergen.

Met een honderdste plaats in de Marcom top 100 ben ik als solo-blogger op mijn site eigenlijk best tevreden. Tuurlijk mag het beter, maar het gaat mij vooral om relevante verhalen voor de doelgroep waar ik voor schrijf. En dat is wel eens lastig. Wie is mijn doelgroep? Wie komen hier eigenlijk? Ik heb de afgelopen weken veel geschreven over uitgevers die hun doelgroepen niet kennen en daar wat aan moeten doen. Maar ook ik moet weten voor wie ik hier iets doe. Ja, de cijfers groeien gestaag, leuk. Waar doe ik het voor? Een geldig vraagstuk wanneer het aantal bezoekers zichtbaar begint toe te nemen…..

Naamsbekendheid levert het wel op. Ik was zeer vereerd door de vraag van zowel Publishr als het Nederlands MediaNetwerk om artikelen te mogen overnemen op hun sites. Tuurlijk, leuk, zet mijn naam erbij en ik ben blij….
Incidenteel schreef ik ook nog wel eens wat voor Marketingfacts, Sync.nl en de Nieuwe Reporter. Ook allemaal leuk, maar wie kennen mij daar dan eigenlijk echt? Tuurlijk af en toe een e-mail met een leuke reactie, tuurlijk af en toe een teken van herkenning tijdens een (twitter)borrel.

Leuk dus dat je dan gelezen wordt, maar welk imago ontwikkel je? Hoe zien mensen je dan? Weten ze wel wat ik dan doe? Waar ik mijn geld mee verdien? Dat houdt mij allemaal wel bezig. Geef eens een reactie. Waar kom je vandaan, wat doe je, wat zoek en vind je hier, hoe vaak kom je hier, wat mis je, wat vind je leuk….. Want al die mooie statistieken zeggen daar natuurlijk niets over, het nalopen van IP adresssen en wat domeinnamen vertelt mij nog niets over de werkelijke lezer.

Maar ja, ook deze vraag zal toch met dit kleine blogje waarschijnlijk in het niets verdwijnen, want grappig genoeg ontstaat hier weinig discussie, de stukjes worden gelezen, ja leuk, ja zinvol, maar reacties blijven uit. Missschien ook wel een vraag waard. Zijn de stukjes duidelijk, misschien wel te arrogant om op te reageren, wat is er mis, of is er helemaal niets mis.

Behoeft geen betoog, dat is nu wel graag eens wil weten wie jullie allemaal zijn….. Ik heb het hele weekend de tijd….

3 reacties

  1. Gitta op 5 december 2009 om 11:53

    Volgens mij blog je toch vooral voor jezelf en is het leuk als andere mensen het graag lezen :-).
    Maar ook grote blogs hebben voor het merendeel artikelen waar niet of nauwelijks op wordt gereageerd. Er zijn maar enkele artikelen waarop een heftige discussie ontstaat.

    Tevens denk ik dat het voor reageerders interessanter is te reageren op een blogpost op frankwatching, marketingfacts of andere, omdat daar de bezoekersaantallen groter zijn – en dus de kans dat je ‘gezien’ wordt groter is. Het is kortom, pr-technisch interessanter je daar te mengen. Jammer, want juist op kleinere blogs zijn soms hele interessante dingen te lezen….



  2. Edwin Velema op 5 december 2009 om 15:07

    Hallo Peter,

    ik lees je blog al jaren. Ik gebruik het voornamelijk om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen ohgv ereaders, web-to-print en publish-on-demand. Op dat vlak vind ik het leuk dat je geen blad voor de mond neemt en je eigen visie verkondigt.

    Groet,
    Edwin



  3. wiebe op 5 december 2009 om 17:01

    Jouw blog is een van de ca 20 blogs die ik volg over uitgeven en ebooks. Ik lees bijna elk stukje wel (ik zou een full article rss feed trouwens zeer op prijs stellen). Reageren doe ik niet omdat ik je blog mobiel lees, op de iPhone (deze reactie type ik er nu ook op, niet ze snel). Misschien dat je meer reacties uitlokt met scherpe stellingen of vragen. Keep up the good work!