Opel ‘verruilt’ printadvertentie voor ‘radical’ bij nu.nl
Er is nieuws genoeg rondom nieuwe advertentie-, business-, communicatie- en distrubutiemodellen rondom on-line content en advertising. Niet dat alles nu meteen resulteert in groot geld, maar de experimenten ontwikkelen zich in rap tempo.
Zo las ik bij het Nederlands Medianetwerk een aardig artikel over de ‘radical’ die Opel bij nu.nl heeft toegepast voor de introductie van de nieuwe Opel Astra.
Het mediabureau Vizeum is verantwoordelijk voor deze nieuwste Opel campagne. Ik kende de term ‘radical’ nog niet (kon ook geen sluitende uitleg op het web vinden). Dus ja, ik leer vandaag weer wat.
Een radical is volgens Chatal Luitjes (nee, geen familie voor zover ik weet) van Vizeum een on-line reclame boodschap die enkele seconden volledig over de redactionele content van een (nieuws) website heen wordt geplaatst. Uniek is dat de content daarna niet doorklikt naar de website van Opel, maar dat de bezoeker op nu.nl blijft en daar in een soort mini-site de nieuwe Astra virtueel kan configureren. Als belangrijk argument tegen print wordt genoemd dat de bezoeker zelf ‘in-control’ is om ook goedkopere versies te bekijken, in tegenstelling tot een print advertentie waar doorgaans alleen het duurste model wordt getoond.
Of dergelijke vormen van on-line adverteren het antwoord zullen zijn op teruglopende advertentie inkomsten en de crossmediale spreiding van budgetten, is in het geheel niet zeker. Zeker is wel dat innovatieve bureaus niet stilzitten en op diverse manieren meerwaarde voor de adverteerder weten te ontwikkelen. Of de bezoker er blij mee is, liet het verhaal in het Nederlands Medianetwerk niet weten.