luit.nl in 2009: de feiten

cijfers.pngDeze website bestaat in zijn huidige opzet als weblog nu ruim 3 jaar. Het is een ‘brede niche’ website met een mengvorm waarin technologie, marketing, automatisering, visie en strategie op het gebied van alle oude en nieuwe media ontwikkelingen elkaar afwisselen.

Dit jaar kwam luit.nl vol trots op een bescheiden plaats 100 binnen in de Marcom Top 100. Deze lijst beoogt een overzicht te geven van 100 belangrijkste websites op het gebied van marketing in ons land. Met de bescheiden aandacht voor marketing op luit.nl is een honderdste plaats natuurlijk een geweldige opsteker. Uiteraard hoop ik die positie in 2010 op zijn minst te mogen handhaven en misschien zit er nog een kleine stijging in.

Zoals al aangegeven is luit.nl een niche site, hoe breed ook gedefinieerd, hier worden niet de cijfers gescoord die adverteerders zullen trekken. Integendeel, de cijfertjes zijn hier zelfs zeer bescheiden, maar wel groeiende. De feiten voor 2009 op een rij (op basis van de 365 dagen, dus weekenden meegerekend):

– ruim 32.000 bezoekers, gemiddeld bijna 88 per dag (laatste half jaar ca. 132 per dag)
– ruim 20.000 unieke bezoekers, gemiddeld ruim 56 per dag (laatste half jaar ca. 100 per dag)
– bijna 75.000 bekeken pagina’s, gemiddeld 205 per dag (laatste half jaar ca. 336 per dag)
– gemiddeld 2,33 pagina’s per bezoek
– gemiddeld ruim 2 minuten per bezoek aanwezig
– bounce rate bijna 55% (en dalende vanaf juni)
– google page rank 4 (op weg naar 5, 6 is waarschijnlijk niet haalbaar)
– 30% directe bezoeken
– 55% via zoekmachines
– 15% via verwijzende sites
– gemiddeld om de dag een artikel (nu totaal 628 artikelen, 166 reacties)

seo_pyramid.jpgTot aan juni 2009 had ik weinig aandacht voor SEO zaken, totdat ik overstapte op het Atahualpa theme van BytesForAll. Als vanzelf word je dan geconfronteerd met SEO zaken die je domweg moest invullen. Dus me een beetje meer verdiepen in dat soort zaken, leverde wel degelijk meer verkeer op, sinds juli zijn de cijfers sterk verbeterd. En er zijn nog wel meer zaken die ik hier kan en zal verbeteren om het verkeer wat te doen laten toenemen.

Maar ik schrijf niet voor de cijfers en al zeker niet voor mogelijke adverteerders. Er zit veel tijd in het bijhouden van een een actieve weblog, dat mag duidelijk zijn. Maar ik schrijf vooral voor jullie, de bezoekers. En al die bezoekers wil ik dan ook hartelijk danken voor hun aanwezigheid hier. En ik hoop iedereen in 2010 weer te mogen begroeten. Een fijne jaarwisseling en tot in januari!