Eric Schmidt (CEO Google) is het niet eens met Rupert Murdoch
In een eigen geschreven stuk in de Wall Street Journal van begin deze maand verweert Google’s CEO Eric Schmidt zich tegen Rupert Murdoch die in de afgelopen weken nogal wat aandacht naar zich toe wist te trekken om zijn on-line nieuws niet meer doorzoekbaar te maken door Google’s zoekmachine.
Murdoch wil geld zien voor zijn content, en hoopt dat via Microsofts nieuwste zoekmachine Bing wel voor elkaar te krijgen. Schmidt vindt dat onzin en zegt dat Google uitgevers juist helpt door elke minuut 100.000 bezoekers door te verwijzen naar de werkelijke nieuwsbron. Google wordt beschuldigd van diefstel, maar Schmidt vindt ook dat onzin: ‘Google News publiceert slechts de titel en tweetal lijnen van de inleiding van het artikel.’ Schmidt vindt juist dat hij de sites van uitgevers juist veel bezoekers berzorgt. Tegen de beschuldiging dat Google rijk wordt van de advertenties die op de pagina’s worden getoond ren koste van de uitgevers, wil hij slechts het volgende kwijt in het stuk in de WSJ: ‘Advertenties die verschijnen naast de artikelen zorgen voor een kleine fractie van onze inkomsten.