130 arbeidsplaatsen weg bij voormalig PCM Uitgevers – naam al veranderd
Volkskrant en Trouw gaan samen 130 van de 750 arbeidsplaatsen inleveren. Eigenaar van Thillo denkt hiermee weer een gezond bedrijf te kunnen exploiteren in een overwegend neergaande markt.
http://www.pcm.nl wordt inmiddels al doorgelinkt naar http://www.persgroep.nl.
Dat de titel NRC uit het concern gaat verdwijnen is al zeker. Met de Telegraaf Media Groep was al snel geen overeenstemming te vinden, er is een kans dat FD/BNR (HAL) de titel overneemt. Waarschijnlijk wordt een mogelijke overname één dezer dagen bekend gemaakt. Van Thillo gaat met het AD en Het Parool vooral het westen van ons land bedienen. Volkskrant en Trouw zullen op meer landelijk niveau worden ingezet.
Met de reorganisatie wordt vaart gemaakt, voor 1 april aanstaande moet alles rond zijn, de 130 werknemers wordt een vrijwillige vertrekregeling aangeboden. Van de 130 banen zeggen de Volkskrant en Trouw op hun redacties beiden zo een 20-25 medewerkers te moeten inleveren. Bij AD verdwenen al 185 van de bijna 700 banen.
Het ‘lean & mean’ maken van krantenuitgevers is een ‘specialisme’ van Van Thillo. Hij staat bekend als een harde saneerder, maar omarmt papier en weet volgens critici wel waar hij het over heeft. Het sluiten van de Rotterdamse drukkerij hoort ook bij zijn visie: ‘Drukken inkopen op het moment dat het nodig is’, liet hij ook al zien bij Het Parool. Saneren en daarna het drukwerk tegen de laagst mogelijke prijs inkopen. Opmerkelijk is dat Het Parool in de tijd dat het al in handen was van Van Thillo gewoon nog bij PCM werd gedrukt. Over de toekomst van de overige 2 drukkerijen zei hij niets.
Van Thillo zei ook weinig over de krimpende advertentiemarkt, of hij daar nog vernieuwende concepten voor heeft in combinatie met on-line content, liet hij vandaag binnen de presentaties van de plannen niet weten. Hij verschilt daar duidelijk over van gedachten ten opzichte van de redactie van de Volkskrant.