Nieuwe on-line verdienmodellen voor uitgevers bestaan wel, ze zien ze alleen – nog – niet
Met interesse las ik het artikel van Arend van den Berg van Z24 op Publishr, waarin hij uitlegt waarom er geen geld te verdienen is met on-line content op nieuwssites.
Hij gaat daarbij veel te gemakkelijk voorbij aan de wensen van de consument en van de adverteerders. Het verhaal is – ondanks het moderne Z24 – toch wel een beetje geschreven vanuit het uitgevers 1.0 scenario: ‘zenden, want wij weten wat goed voor u is’. De consument verzet zich in toenemende mate tegen een dergelijk mechanisme en is inderdaad dan niet – meer – bereid te betalen.
Daarvan afstappen en consumenten en adverteerders juist meer invloed geven – zo niet alle invloed – is 2.0 denken, wat bij menig uitgever ontbreekt. Het is wel degelijk mogelijk om nieuwe verdienmodellen voor on-line te ontwikkelen.
Momenteel wordt het Open Ad ID (OAI) en het Open Content ID (OCI) ontwikkeld (een variant op OpenID) om uitgevers een model te kunnen laten gebruiken, waarin niches op het gebied van content en advertenties resulteren in nieuwe verdienmodellen.
Dat vereist een compleet nieuwe inrichting van de bedrijfsprocessen (zie eerder verschenen artikel). Uitgevers reageren dan door te stellen dat het allemaal nogal complex is en dat complex doorgaans grote risico’s met zich meebrengt. De wil om vernieuwend te denken is er wel, maar het ontbreekt aan de lef om het werkelijk te doen. Natuurlijk is het een risico ineens alle bestaande geldstromen om te bouwen tot nieuwe modellen, maar het is de enige kans voor uitgevers om zich te conformeren aan nieuwe wetten die door het web 2.0 worden opgelegd. Doe je dat niet, dan is het web je vijand en daarvan zal je het nooit winnen, daarvoor is de invloed te groot.