Google lanceert ‘Fast Flip’ in merkwaardige relatie met uitgevers
Google zet door in haar merkwaardige relatie, of noemen we het strijd’ met de bestaande uitgevers, die hun content met man en macht omarmen en beschermen. Met ‘Fast Flip’ gaat Google weer een stapje verder dan Google News, waarin alleen een verwijzing werd gegeven naar een artikel van een uitgever. Fast Flip neemt ook de vormgeving over.
Fast Flip is als het ware een nieuwe versie van Google News. Het verkeert, zoals zovele applicaties van Google natuurlijk nog in een beta stadium en alleen in de US. Maar dat zal spoedig veranderen. Dus wederom een nieuwe hoogtepunt of dieptepunt – het is maar hoe je het bekijkt – in de relatie met uitgevers.
Google zal op zijn beurt zeggen dat ook de weergegeven vormgeving juist aanzet tot doorklikken naar de bron. De uitgevers zullen dat natuurlijk anders zien. Google laat geen gras groeien over dit initiatief. Naast de site is er ook al sprake van mobiele apps, die onder andere zouden kunnen draaien op iPhone en Android.
Google woordvierder Josh Cohen zegt dat Fast Flip het best combineert van print en on-line. Gecombineerd met een doorzoekbare structuur wordt er volgens hem een extra dimensie aan de leesbeleving toegevoegd.
Uitgevers zeggen nog steeds dat Google van hun content een nieuwe uitgave maakt. Door samen op te trekken in het ACAP protocol willen uitgevers de levensduur van links gaan inperken om zodoende lezers terug te halen naar de eigen site. Google vindt dat onzin en zegt juist samen met de uitgevers traffic te willen genereren. Maar de uitgevers zien niet in welk verdienmodel daaraan ten grondslag ligt. En Google zit niet in waarom uitgevers zo blijven vasthouden aan ouderwetse modellen.
<et Fast Flip heeft Google wel geleerd dat het beter is om maar meteen met de uitgevers om tafel te gaan zitten. En dat had resultaat. Enkele tientallen grote merken uit de US lijken gehoor te hebben gegeven aan Google's oproep om mee te doen. Zou dit dan een doorbraak zijn voor nieuwe verdienmodellen voor de huidige uitgevers? Als het aan Google ligt niet, Chen zegt dat het vooral gaat om innovatie van het onsluitings- zoek- en leesproces van content: 'En daar gaan we mee door, medewerkingt of niet'.
Het onlangs uitgesproken initiatief om door middel van micro payments ook geld te gaan vragen voor content staat hier los van: ‘Beide ontwikkelingen kunnen gunstig zijn voor zowel uitgevers als voor ons, maar staan we los van elkaar’.