Kranten willen met ACAP Google aan banden leggen
Links en rechts verschenen gisteren en vandaag nogal wat artikelen over de ACAP technologie die Google aan banden zou leggen voor het eenvoudig overnemen van artikelen uit nieuwssites – door middel van bijvoorbeeld RSS feeds.
Er zijn meer manieren om content te ‘kapen’ uit nieuwssites, maar het RSS mechanisme is het meeste bekende om ’title’ en ‘excerpt’ (inleidende tekst) van sites weg te halen en op zoekmachines te indexeren.
Met ACAP, willen grote krantenuitgevers dit indexeren meer onder controle krijgen en zelf bepalen welke informatie hoelang in een zoekindex kan blijven staan. Op die manier hopen zij dat de bezoeker eerder terug zal keren naar de bron van het nieuws, waardoor de uitgevers meer adverteerders denken te trekken voor hun sites.
In onderstaande 3 figuren is die ontwikkeling schematisch weergegeven.
De ‘normale’ workflow van krantenuitgevers. Slechts een klein deel van de adverteerders adverteert crossmediaal, dus op het web en in de krant. Dat willen uitgevers graag anders zien.
Wat de uitgevers vergeten is dat ze via Google een enorme hoeveelheid verkeer ’terugkrijgen’ – weliswaar indirect via Google – , maar ze weten daar geen businessmodel aan te hangen. Slechts weinig uitgevers zijn in staat om hun klanten te laten betalen voor hun on-line content. Relevantie in de journalistiek is het sleutelwoord.
Met ACAP willen de uitgevers dus het indirecte verkeer verminderen, door de levensduur van RSS feeds te limiteren en ook de inhoud van de feed te manipuleren. Op die manier hopen de uitgevers meer rechtstreeks verkeer te krijgen en daarme mee inkomsten van adverteerders.
Wie gelooft in dit plaatje?