Basisboek Crossmedia Concepting verschenen
Het heeft wat voeten in de aarde gehad, een papieren boek maken over crossmedia. Dat zei auteur Indira Reynaert diverse malen tijdens de tot stand koming van het boek, dat is samenwerking met Ilse Media tot stand is gekomen.
Indira Reynaert heeft samen met Daphne Dijkerman de inhoud ontwikkeld en heeft daarbij vele specialisten uit het crossmedia speelveld aan het woord gelaten in het boek. Nicoline Fokkema deed de redactie.
Het is puur bedoeld voor studenten media- en communicatiestudies op universitair en hbo-niveau. Dus niet bepaald een boek voor een ‘one quick fix for crossmedia’ voor praktijkmensen die even wat voorbeeldjes willen doorbladeren en dat dan even snel op hun eigen situatie willen toepassen. Het boek telt 200 pagina’s en gaat voor €28,50 over de toonbank.
Het boek geeft vooral een eerste aanzet – zie inhoudsopgave – in de theorie rondom crossmedia en dat is maar goed ook. Het in de praktijk veel voorkomende learning-by-doing wordt met dit boek voorzien van de nodige basiskennis, die absoluut noodzakelijk is om tot goede en verantwoorde crossmediale formats te komen.
Uitgebreid aan de orde komen de speerpunten van het crossmediaconcept: storytelling, usability, cocreatie, mediumspecificiteit en relevantie. Er wordt onderscheid gemaakt tussen een transmediaal (autonoom) concept en een geïntegreerd (afhankelijk) concept. Ook is er veel aandacht voor de sociale media en de betrokkenheid van de huidige mediaconsument.
Gelukkig omvat het boek wel voldoende overstapjes naar de praktijk door middel van nogal wat case studies.
Het boek is uitgegeven door Boom.