Gemiddelde klant grafisch bedrijf heeft weinig belangstelling voor JDF
Een onderzoek onder enkele tientallen middelgrote en grote bedrijven laat zien dat de belangstelling voor JDF bij klanten van grafische bedrijven niet erg groot is.
Zelfs als je de term JDF – die in alle gevallen niet bekend was – weglaat en alleen spreekt over (keten)automatisering, waarbij administratieve- en productieprocessen naadloos aaneen gekoppeld kunnen worden, kijken mensen wazig om zich heen. Als je het dan nog duidelijker maakt door te stellen dat de doorlooptijd van orders kan worden verkort, wanneer alle processtapjes nauwkeurig vanaf begin tot en met het einde door middel van een ‘digitale orderzak’ het proces positief beïnvloeden, reageert men gelaten.
Er is veel meer belangstelling voor meer concrete zaken als web-to-print, database printing en crossmedia. Maar ook daarbij blijft persoonlijk klantcontact hoog op de wensenlijst staan. Klanten zien weinig in een volledig dichtgetimmerde automatisering van processen met vermindering van het persoonlijke contact. Natuurlijk blijven deadlines belangrijk, maar opdrachtgevers willen massaal hun flexibiliteit in eigen hand houden, door tot op laatste moment toch nog veranderingen dor te kunnen voeren en dus een beroep te kunnen doen op de flexibiliteit van hun grafische partners.
Geld speelt dus lang niet in alle gevallen de doorslaggevende rol. Klanten willen best betalen voor servicekosten, ook als deze transparant op een factuur worden vermeld. Dat kwaliteit geld kost, realiseren de meeste klanten zich zonder enige aarzeling.
JDF is en blijft daarmee vooral toch een intern gericht ‘instrument’, wat voorlopig nog niet in een zeer duidelijke kostenreductie resulteert, te vertalen in reductie van arbeidsplaatsen. Overigens is daarmee niet gezegd dat een integratie van administratieve- en productieprocessen op voorhand zinloos is. Maar het is wel de vraag of JDF daartoe het enige antwoord is. En die vraag wordt mijns inziens te weinig gesteld.