FD’s mobiele applicatie werd al 20.000 keer gedownload
Binnen bijna 2 weken heeft FD met haar laatste mobiele media product al 20.000 gebruikers ‘binnengehaald’. De applicatie brengt kwaliteitsnieuws vanaf de crossmediale redactie, welke nu 4 typen media content maakt, krant, web, radio en nu ook mobiel.
Naast de krant heeft FD ook – een deels betaalde – website, waarvoor een groot team van kwaliteits journalisten content maken. De nieuwe mobiele ‘nieuws-app’ vergt wederom een andere manier van schrijven, extreem korte inleiding, snel to-the-point komen en afsluiten. Voor de mobiele applicatie wordt veel reclame gemaakt op BNR.
Het businessmodel is – nog – niet duidelijk. Amerikaanse webapps van krantenuitgevers beginnen aarzelend met het plaatsen van advertenties. Maar duidelijke verdienmodellen zijn er nog niet.
Krantenuitgevers worstelen met de waarde van het medium versus de waarde van content. Hoog opgeleide mensen realiseren zich het onderscheid en willen best betalen voor content wanneer deze professioneel is en makkelijk toegankelijk wordt gemaakt, via bijvoorbeeld een eRaeder. Lager opgeleide mensen zien kranten vooral als ‘betalen voor bedrukt papier’ en zien nauwelijks waarde in de content zelf. Juist daardoor is het zorgvuldig manoevreren in de in beweging zijnde advertentie-, business-, communicatie- en distributiemodellen van krantenuitgevers.