Piet Bakker in de Volkskrant: ‘De nood is hoog’
Afgelopen week sprak ik met krantendeskundige Piet Bakker, verbonden aan de Hogeschool Utrecht en de Universiteit van Amsterdam. Bakker reist de hele wereld af om krantenuitgevers te adviseren. Hij heeft het druk!
Bakker in het artikel van de Volkskrant: ‘Paniek en wanhoop. Ik zie het ene na het andere ondoordachte plan voorbij komen. De nood is hoog.’
Als adviseur van de centrale ondernemingsraad van PCM kon hij afgelopen week niet zo heel veel zeggen over de situatie aldaar. Daags daarvoor was hij op TV te zien en moest zich met politiek afgewogen bewoordingen uitdrukken om op geen enkele wijze het proces rondom de mogelijke overname door de Belgische persgroep te beïnvloeden en/of te frustreren.
Maar PCM is niet zijn enige zorg. Wereldwijd kampen kranten met krimp. Daling van de oplage, dus door minder lezers minder adverteerders en advertenties, wel toename van het gratis webverkeer, honger naar nieuwe business, zoals on-line winkels die een paar procent extra omzet genereren, zijn zo de zorgen van vrijwel elke krantenuitgever.
Bakker in de Volkskrant: ‘In bijna alle Europese landen en in Amerika dalen de oplagen sinds 1995, met 1 à 2 procent per jaar. Maar dat versnelt. Sommige titels zakken met 3, 4 procent per jaar; The Sun bijvoorbeeld en Bild. Die krant verkoopt een miljoen kranten minder dan tien jaar geleden. De oplage was vier miljoen en is nu drie miljoen. Gigantisch.’
De zorgen van de drie Nederlandse krantenuitgevers zijn aanzienlijk. PCM en Wegener gingen in zee met Engelse investeerders. De doorgaans zo hoffelijke Engelsen kijken naar Nederland, zoals wij naar Polen kijken, dat belooft dus niet veel goeds. Dat is al bewezen met de PCM/Apax deal en met Wegener/Mecom zal het niet anders gaan. De Telegraaf heeft soortgelijke problemen, weliswaar niet met Engelsen, maar ze zijn net zo gepiepeld door private-equityfondsen, aldus Bakker.
Door de huidige crisis resulteert dat in voortdurende geldproblemen. De Belgische Persgroep heeft weliswaar het voordeel uitgeverservaring te hebben, maar van Christian van Thillo is ook bekend dat hij een scherp sanerinsgmes hanteert. Volgens Piet Bakker onoverkomelijk in de huidige situatie. Bakker is in het stuk kristisch over de 100 miljoen die de Persgroep in PCM steekt om de schuldenlasten bij de banken te verminderen: ‘Nee. Dat hoor je vaak, maar ik ben het er niet mee eens. De PCM-kranten verkopen samen per dag een miljoen kranten. Dat betekent dat een miljoen mensen elke dag een euro uit hun achterzak halen om een krant te kopen. Qua omzet is dat natuurlijk zeer behoorlijk. Zelfs als je rekening houdt met een daling van 2 of 3 procent per jaar, is er nog steeds een heel fatsoenlijk businessmodel op te bouwen.’
In het artikel maakt Bakker duidelijk dat de krantenbedrijven te log zijn geworden en vrijwel niet qua koers kunnen veranderen. In de rijke periode deden de krantenuitgevers van alles om de veranderingen ten gevolge van de crossmediale ontwikkelingen bij te kunnen houden. Maar ze grepen niet in in de groottes van redacties, salarissen, gebouwen, perscapaciteit en ga zo maar door. Volgens Bakker is hard saneren de enige manier om de krantenwereld een realistische kans te geven.
Bron artikel: Volkskrant, deels geciteerd, deels bewerkt