Seybold: van seminars naar ‘rapportenmaker’?
Seybold was in de tijd dat desktop publishing zich begon te ontwikkelen het internationale platform voor baanbrekende seminars en publicaties. Sprekers als John Warnock, Steve Ballmer, Steve Jobs en zelfs Bill Gates waren met vele andere kopstukken uit de publishing wereld regelmatig te horen over hun toen innovatieve stappen in het (grafi)media speelveld.
Hun ‘aanval’ op de conventionele grafische branche met onder andere PostScript, later PDF, desktop computers, desktop applicaties en kleurbeheer, veranderde die industrie voorgoed. De successen voor Seybold stapelden zich op, de bekendheid van Seybold Seminars was wereldwijd. Naast San Francisco en New York (krantenwereld), stonden ook London, Parijs, Amsterdam en Tokyo in de schijnwerpers. De Seybold Seminars waren een beleving, een hele week volop ‘hyperactiviteit’ in vooral het grafische media landschap. Een beleving die ik alleen nog maar in vergelijkbasre mate in ons land meemaakte gedurende de Picnic events in Amsterdam.
Maar het succes nam vanaf begin 2003 snel af. De organisatie wist maar moeizaam mee te buigen naar een totaalconcept, waarin ook andere media kanalen voldoende aandacht kregen. De komst van het web, de opkomst van digitale AV en de opkomst van crossmediaal denken ging grotendeels aan Seybold voorbij.
Men bleef hangen in Adobe technologie voor grafische toepassingen. PDF stond centraal en Seybold leek meer een ‘ge-outsourced’ Adobe event. De duizenden bezoekers die hun weg vonden in het enorme Moscone Center bleven op den duur weg, en met slechts enkele honderden duur betalende bezoekers konden de Seybold Seminars niet meer overeind blijven.
Oprichter Jonathan Seybold, het boegbeeld van de seminars en de publicaties (Seybold Report) verliet het bedrijf en het werd al snel een zinkend schip doordat het verschillende keren telkenmale in steeds kleinere omvang door werd verkocht, om uiteindelijk als een klein bedrijfje met een paar medewerkers onder de hoede van een paar welwillende financiers over te blijven als speler in de marge.
Als je dan toch nog jaren op een bijna volledig passieve mailinglijst staat, dan wordt wel de verbazing gewekt wannrer je ineens een bijzonder actueel rapport over ‘Mobiel Publiceren’ ziet verschijnen. Kennelijk niet in slaap gevallen, maar een – volgens de vooraankondiging op de website – gedegen onderzoek uitgevoerd.
Interessant zal de inhoud zeker zijn, maar het rapport verkopen voor net geen 3000 dollar is echt een ‘1.0’ uitgeef principe. En dat is jammer. Een long-tail benadering zou prima werken en de naam Seybold weer op de kaart zetten. Gemiste kans dus en ik ga dit rapport zeker niet bestellen.