Philips innoveert in TV 2.0: ‘Net TV’
Komende lente lanceert Philips op een aantal van haar modellen ‘Net TV’, een platform die via een basis startpagina toegang geeft tot een geselecteerde reeks informatie- en entertainment websites.
De content is via de afstandbediening toegankelijk en vergt geen parate decoders, abonnementen of gekoppelde laptops. Vorig jaar al werd Net TV getoond op de Internationale Funk Ausstellung in Berlijn. Ook werd de technologie al getest bij een paar honderd huishoudens in Amsterdam. Volgens directeur Rob Timmer is het de bedoeling de technologie breed uit te rollen als een opens tandaard, die ook door andere fabrikanten in hun TV teoestellen kan worden ingebouwd. De toestellen worden met een speciale chip uitgerust, die toegang tot het web mogelijk maakt.
In Nederland wordt onder andere samengewerkt met ABNAMRO.tv, AD, Bright.tv, Buienradar, Iens, MijnAlbum, OV9292, PhotoTV, PSV, Rabobank, Radio538, Sportwereld, TomTom, Tunein.fm, Voetbalprimeur en Weer.nl. Websites die via Net TV aangeboden worden, zijn geoptimaliseerd voor het tv-kijken op basis van de open IP-TV-norm (OIF-normen), zoals CE-HTML(CEA-2014 Web4CE). Eind 2009 hoopt Philips via partners ook video on demand aan te bieden, zegt Timmer. Deze partijen betalen Philips voor doorgifte en reclame moet uiteindelijk de kosten dekken.
Het bereik zal voorlopig nog beperkt zijn, omdat voorlopig slechts enekel Philips modellen geschikt zijn voor Net TV. Volgens Timmer gaan consumenten bij de aankoop van een nieuwe TV steeds vaker de koppeling met internet meewegen. De verschillende ‘filmpjes websites’, waaronder YouTube, Blip.TV en Vimeo kunnen zo aansluiten op Net TV, zodra deze ‘providers’ hun filmpjes in HD gaan leveren.