Drukken van de New York Times twee keer duurder dan alle abonnees een gratis Kindle
Nicholas Carlson van Silicon Alley Insider heeft wat rekenwerk verricht rondom de kosten van het bedrukken van papier en de digitale distributie van nieuws via de Amazon Kindle. Hij trok opzienbarende conclusies.
Of The New York Times onderstaande berekening serieus neemt is nog maar de vraag, maar onlangs kwam ook de San Francisco Chronicle tot opzienbare kosten besparingen indien zou worden overgestapt op digitale distributie. Zou papier dan nu eindelijk zijn langste tijd hebben gehad in de distributie van dagelijks nieuws?
De sommen: The New York Times geeft ca. 63 miljoen dollar per kwartaal uit aan papier en ca. 148 miljoen dollar aan overige kosten om de krant te drukken. Voor de redactie wordt ca. 200 miljoen dollar per jaar uitgegeven. Per jaar zijn de totaalkosten dus 844 miljoen dollar, waarvan dus 644 miljoen dollar aan produktiekosten voor de papieren krant.
De Kindle kost 359 dollar. De NYT heeft zo een 830.000 abonnees. Als al deze abonnees een gratis Kindle zouden krijgen, dan zou dat bijna 300 miljoen dollar kosten, bijna de helft van de jaarlijkse productie kosten voor de papieren krant. De San Francisco Chronicle maakte onlangs min of meer gelijke berekeningen.
Natuurlijk zijn de kosten van digitale distributie niet meegerekend, maar al zouden deze bijvoorbeeld 10-20 miljoen dollar per jaar bedragen, dan nog zijn besparingen aanzienlijk. De vraag is echter wel of abonnees bereid zijn hetzelfde bedrag neer te tellen voor de ‘Kindle’ versie, zelfs wanneer ze de Kindle gratis zouden krijgen en dus geschikt is voor veel meer applicaties.
Wat in de cijfers niet is meegenomen is het effect op de niet-abonnees. De impact van losse verkoop in de straten van de stad kan wel eens doorslaggevend zijn op de keuze papier achter zich te laten. Anderzijds zijn de milieu aspecten enorm. Binnen de globale opkomst van maatschappelijk verantwoord ondernemen zou dit wel eens een doorslaggevend argument kunnen worden.
Wanneer zullen we de eerste krant zien verschijnen met de kop ‘De krant is dood, lange leve de e-krant’?